Projekt för utarbetande av ett åtgärdsprogram för förebyggande av olyckor inom räddningsväsendet
SM006:00/2019 Projekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
valtioneuvosto.fi/sv/projekt Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
Under projektet utarbetas ett strategiskt åtgärdsprogram för förebyggande av olyckor. Fokus ligger på gemensamma effektmål, integrationen av förebyggande av olyckor samt på en uppfattning av ett nytt slag om det framtida samarbetet. Huvudteman i åtgärdsprogrammet är kundorientering och effektiv kontroll över fenomen.
Projektets framskridande
Turvallinen ja onnettomuuksista vapaa arki: Pelastustoimen toimintaohjelma onnettomuuksien ehkäisemiseksi
16.12.2019 Rapportering
Ytterligare uppgifter
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer SM006:00/2019
Ärendenummer SMDno-2018-2296
Projektets arrangör inrikesministeriet
Mandattid 1.2.2019 – 31.7.2019
Datum för tillsättande 28.1.2019
Mål och resultat
Projektets mål kan delas upp i följande delar:
1. I åtgärdsprogrammet för förebyggande av olyckor fastställs de nationella målen som ska ha en så stor genomslagskraft som möjligt. Genomslagskraften prioriteras vid uppställandet av målen. Fastställandet av effektmålen utgår i högre grad från beskrivningar av verksamhetsmiljön och riskerna. Man försöker styra planeringen av verksamheten så att den i större utsträckning utgår från fenomen och tar tag i de underliggande orsakerna. Samtidigt är syftet att allt starkare införliva målen för förebyggandet av olyckor inom räddningsväsendet i utvecklingen av den inre säkerheten.
2. Projektet ska resultera i en mer rationell referensram för verksamheten där olika serviceformer på ett naturligt sätt stöder varandra. Ett fenomenbaserat tillvägagångssätt innebär att tjänsterna riktas på det mest ändamålsenliga och effektivaste sättet. I behandlingen av ett fenomen kan personalen inom ansvarsområdet på bred front och på ett mångsidigt sätt utnyttja olika metoder vid förebyggande av olyckor. Metoderna för förebyggande av olyckor integreras i högre grad i de olika serviceformerna hos aktörerna inom ansvarsområdet.
3. I och med det nya åtgärdsprogrammet fokuserar verksamheten på påverkan som utgår från en mer individuell kundförståelse i stället för att utgå från folkmassor. Man försöker fastställa målen för tjänsterna för förebyggande av olyckor så att man kommer bort från strukturerna och går mot människors verksamhet.
4. Projektet främjar genomförandet och en enhetlig tillämpning av lagstiftningen. Under utarbetandet av åtgärdsprogrammet för förebyggande av olyckor strävar man också till att identifiera behov av fortsatt utveckling av olycksförebyggande åtgärder inom räddningsväsendet.
Sammandrag
Under projektet utarbetas ett strategiskt åtgärdsprogram för förebyggande av olyckor. Fokus ligger på gemensamma effektmål, integrationen av förebyggande av olyckor samt på en uppfattning av ett nytt slag om det framtida samarbetet. Huvudteman i åtgärdsprogrammet är kundorientering och effektiv kontroll över fenomen.
Utgångspunkter
Den allmänna uppfattningen om räddningsväsendets förebyggande av olyckor är att det är en splittrad verksamhet där olika serviceformer utgör separata funktioner. Det finns inte ett tillräckligt starkt band mellan de olika serviceformerna inom förebyggande av olyckor. Detta kan observeras också i diskussionerna kring serviceformer.
Inom inrikesförvaltningen har man t.ex. inom polisen utarbetat en strategi för förebyggande verksamhet. Strategin innehåller konkreta mål för att genomföra den nationella verksamheten. Inom räddningsväsendet saknas ett sådant strategiskt dokument som styr utvecklingen av tjänsternas innehåll. Åtgärdsprogrammet för förebyggande av olyckor ska vara ett konkret dokument på strategisk nivå vars genomförande uppföljs aktivt och som vid behov också omarbetas så att det motsvarar tidsandan. Åtgärdsprogrammet ska i regel gälla i 4–5 år. Programperiodens längd preciseras under beredningen.
Se "målen och fördelarna"
Under projektets gång ordnas förutom styrgruppens möten också fyra workshoppar samt två seminarier för att höra kontaktgrupper.
Remissbehandlingar och höranden
Lausunto, Dnro 358/2971 Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
30.10.2019 Liikenneturva
Lausunto, VN/7045/2019 Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
3.10.2019 Työ- ja elinkeinoministeriö
Lausunto on saapunut määräajan jälkeen 3.10.2019
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
1.10.2019 Suomen Punainen Risti
Lausunto on saapunut määräajan jälkeen 1.10.2019
Lausunto (ei lausuttavaa)
1.10.2019 Puolustusministeriö
Lausunto on saapunut määräajan jälkeen 1.10.2019
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
30.9.2019 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
30.9.2019 Kehitysvammaliitto ry
Lausunto, LAPS/54/2019 Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
30.9.2019 Lapsiasiavaltuutetun toimisto
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
30.9.2019 Pohjanmaan pelastuslaitos
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
30.9.2019 Pohjois-Karjalan pelastuslaitos
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
30.9.2019 Pohjois-Savon pelastuslaitos
Lausunto, Dno 195/2019 Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
30.9.2019 Päijät-Hämeen pelastuslaitos
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
30.9.2019 Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK
Lausunto, PelJ/133/02.00/2019 Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
30.9.2019 Pelastuslaitosten kumppanuusverkosto
Lausunto, Dnro 522/03/2019 Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
30.9.2019 Suomen Kuntaliitto
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
30.9.2019 Suomen Kiinteistöliitto ry
Lausunto, HAK-2019-713 Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
30.9.2019 Hätäkeskuslaitos
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
30.9.2019 Etelä-Karjalan pelastuslaitos
Lausunto, LSSAVI/12826/2019 Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
30.9.2019 Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
30.9.2019 Opetushallitus
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
30.9.2019 Maanpuolustuskoulutusyhdistys
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
30.9.2019 Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto ry
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
30.9.2019 Suomen partiolaiset – Finlands Scouter ry
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
30.9.2019 Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto
Lausunto, PeODno-2019-415 Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
30.9.2019 Pelastusopisto
Lausunto on saapunut määräajan jälkeen 1.10.2019
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
30.9.2019 Pirkanmaan pelastulaitos
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
29.9.2019 Kirkkohallitus
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
29.9.2019 Satakunnan pelastuslaitos
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
27.9.2019 Invalidiliitto ry
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
27.9.2019 Suomen Palopäällystöliitto – Finlands Brandbefälsförbund ry
Lausunto, OKM/124/050/2019 Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
27.9.2019 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
27.9.2019 Suomen Palomiesliitto SPAL ry
Lausunto on saapunut määräajan jälkeen 1.10.2019
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
26.9.2019 Oksiala-Mäki-Petäjä Kirsi
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
25.9.2019 Suomen Omakotiliitto ry
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
23.9.2019 Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
23.9.2019 Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
23.9.2019 Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren alueen pelastuslaitos
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
23.9.2019 Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos
Lausunto, 19-367 Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
20.9.2019 Puolustusministeriö, Turvallisuuskomitean sihteeristö
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
20.9.2019 Jokilaaksojen pelastuslaitos
Lausunto, LVM/1304/02/2019 Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
20.9.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
19.9.2019 Onnettomuustutkintakeskus
Lausunto, HEL 2019-008684 Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
19.9.2019 Helsingin pelastuslaitos
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
17.9.2019 Finanssiala ry
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
16.9.2019 Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto
Lausunto, VM/1438/00.00.05/2019 Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
16.9.2019 Valtiovarainministeriö
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
12.9.2019 Sisäministeriö/Poliisiosasto
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
2.9.2019 Sisäministeriö/Kansallisen turvallisuuden yksikkö
Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
27.8.2019 Suomen Sopimuspalokuntien Liitto ry
Övriga dokument och promemorior
Työskentelyn aineistodata ja luokittelu Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik XLSX
31.7.2019
Hankkeen aineisto luokiteltuna.
-
18.6.2019
-
18.6.2019
OnnEhkä2019 - Tiedote 4 Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
11.6.2019
Törmäyttämön materiaali 5.6.2019 Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PPTX
5.6.2019
Hankkeen viimeisen työpajan esitysmateriaali.
-
4.6.2019
Jonna Heliskosken kokoamaa ja jäsentelemää dataa työskentelyn tuloksista.
OnnEhkä2019 - Tiedote 3 Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
21.5.2019
Hankkeen viimeisimmät kuulumiset tiiviissä paketissa.
Työn tuloksia 16.5. Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
16.5.2019
16.5. törmäyttämössä esitelty materiaali.
Facebook-kyselyn data Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik XLSX
7.5.2019
Hankkeen aikana julkaistiin sisäministeriön Facebook-sivulla päivitys, jossa kysyttiin, millaista tietoa Facebookin käyttäjät kaipaisivat oman, läheistensä tai lähiympäristön turvallisuuden edistämiseksi.
Facebook-kyselyn tulosten yhteenveto 7.5.2019 Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PPTX
7.5.2019
Hankkeen aikana julkaistiin sisäministeriön Facebook-sivulla päivitys, jossa kysyttiin, millaista tietoa Facebookin käyttäjät kaipaisivat oman, läheistensä tai lähiympäristön turvallisuuden edistämiseksi.
Tähänastisen työskentelyn tuloksia 7.5.2019 Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PPTX
7.5.2019
Yhteenveto hankkeen tähänastisista tuloksista.
OnnEhkä2019 - Tiedote 2 Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
12.4.2019
-
12.4.2019
-
12.4.2019
OnnEhkä2019 - Tiedote 1 Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
14.3.2019
Tiedote hankkeen etenemisestä
Sidosryhmähaastattelujen tulosten yhteenveto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PPTX
4.3.2019
Hankkeen alussa toteutettiin sidosryhmähaastatteluja, joiden avulla hahmotettiin turvallisuustyölle asetettuja tarpeita ja odotuksia eri asiakasryhmien näkökulmasta.
Möteshandlingar och bilagor
Ohjausryhmän pöytäkirja 18.6.2019 Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
18.6.2019
Ohjausryhmän pöytäkirja 7.5.2019 Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
7.5.2019
Ohjausryhmän pöytäkirja 26.3.2019 Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
26.3.2019
Ohjausryhmän pöytäkirja 4.3.2019 Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
4.3.2019
Tillsättande och organisering
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Lepistö, Jari
Pelastusylitarkastaja
inrikesministeriet
Företräder aktör: Sisäministeriö
Roll: Kontaktperson för projektet
1.2. – 31.7.2019