Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Palaa Sisäministeriö-sivuston etusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
    • Pelastustoimi
    • Hätäkeskustoiminta
    • Rajaturvallisuus
    • Maahanmuutto
    • Kansallinen turvallisuus
    • Siviilikriisinhallinta
    • Suomen lippu ja vaakuna
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Avoimet työpaikat
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Tilaa ajankohtaisaineistoja
  • Ukraina
  • Itärajan tilanne
  • Work Help Finland
suomi svenskaLäs artikeln på svenska

Maahanmuuton tilannekatsaus 2/2021:
Kiintiöpakolaisten vastaanottaminen on yksi tapa auttaa Afganistanin vaikeassa tilanteessa

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 6.9.2021 15.36
Tyyppi:Uutinen

Kriisi Afganistanissa on nostanut keskusteluun myös Suomen pakolaiskiintiön. Kiintiöpakolaisten vastaanotto on yksi tärkeistä painopisteistä Suomen maahanmuuttopolitiikassa. Se on tehokas ja vaikuttava tapa auttaa kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevia pakolaisia, sillä tulijoiden suojelun tarve ja muut oleskelun edellytykset selvitetään jo ennen heidän tuloaan Suomeen.

On odotettavissa, että Afganistanin tilanne lisää maasta pakenevien määrää. EU linjasi elokuun lopussa, että se haluaa tukea Afganistanin lähialueiden maita, jotka vastaanottavat suojelun tarpeessa olevia. Se tapahtuu myös tarjoamalla laillisia väyliä Eurooppaan. Pakolaisten uudelleensijoittaminen eli kiintiöpakolaisten vastaanottaminen on konkreettinen tapa osoittaa solidaarisuutta niitä maita kohtaan, jotka isännöivät suuria pakolaisyhteisöjä.

YK:n pakolaisjärjestö UNHCR arvioi, että vuonna 2022 kaikkiaan 1,47 miljoonaa pakolaista on uudelleensijoittamisen tarpeessa. Euroopan komission tavoitteena on, että EU-maat pystyisivät ensi vuonna vastaanottamaan yhteensä ainakin 30 000 kiintiöpakolaista. Yhdessä komission kanssa myös Suomi pyrkii siihen, että kiintiöpakolaisten vastaanottaminen saataisiin vakiinnutettua mahdollisimman moneen jäsenvaltioon. 

Komissio tukee jäsenvaltioita turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahaston (AMIF) kautta maksamalla uudelleensijoittamisen määrärahaa 10 000 euroa jokaisesta vastaanotetusta kiintiöpakolaisesta. Suomessa varoja käytetään uudelleensijoittamismenettelyn sujuvoittamiseen ja kuntien tukemiseen kuntapaikkatilanteen varmistamiseksi.

Näin kiintiöpäätös vuodelle 2022 etenee

Afganistanin tilanteen vuoksi sisäministeriö on esittänyt, että ensi vuodelle pakolaiskiintiötä nostettaisiin nykyisestä 1 050:stä 2 000 kiintiöpakolaiseen. Hallitus neuvottelee pakolaiskiintiöstä tällä viikolla 7.–8.9. budjettiriihen yhteydessä. 

Oikeusvaltion kehittämisen ja sisäisen turvallisuuden ministerityöryhmä linjaa myöhemmin tänä syksynä, mistä eri pakolaisryhmistä vuoden 2022 kiintiö koostuu. Sisäministeriö valmistelee ministerityöryhmälle esityksen yhteistyössä ulkoministeriön ja työ- ja elinkeinoministeriön kanssa. 

Esityksen pohjana ovat UNHCR:n vuosittainen arvio pakolaisten uudelleensijoittamistarpeista maailmassa ja UNHCR:n esitys Suomelle vuoden 2022 pakolaiskiintiöksi. UNHCR on pyytänyt Suomea sisällyttämään vuoden 2022 pakolaiskiintiöön muun muassa Afganistanin kansalaisia Iranista, erityisesti naisia ja tyttöjä. 

Lopullisesti pakolaiskiintiöstä päättää eduskunta, joka joulukuussa vahvistaa valtion ensi vuoden talousarvion.

Suomi valitsee kiintiöpakolaiset itse

Kansainvälisen suojelun tarpeessa oleva voi saada suojelua Suomesta saapumalla Suomeen turvapaikanhakijana tai uudelleensijoittamisohjelman kautta kiintiöpakolaisena. 

Turvapaikanhakijat saapuvat Suomeen omin neuvoin, ja heidän tarpeensa kansainväliselle suojelulle arvioidaan Maahanmuuttoviraston toimesta vasta Suomessa. Turvapaikkahakemuksen voi jättää vain Suomen rajojen sisäpuolella. Turvapaikanhakijat saavat pakolaisaseman Suomessa, jos heille myönnetään turvapaikka. 

Kiintiöpakolaiset valitaan pakolaisleireiltä UNHCR:n esityksestä. Kiintiöpakolaisilla on jo Suomeen tullessaan Suomen myöntämä oleskelulupa neljäksi vuodeksi ja pakolaisasema Suomessa. Kiintiössä valitut pakolaiset eivät asu vastaanottokeskuksissa, vaan he muuttavat suoraan kuntiin asumaan. Kuntiin ohjaamisesta vastaavat ELY-keskukset.

Kiintiöpakolaisia on otettu Suomeen yli 50 vuoden ajan

Suomi on vastaanottanut kiintiöpakolaisia jo vuodesta 1979 alkaen. Tuolloin Suomi otti vastaan 100 pakolaista Vietnamista.

Vuodesta 2001 alkaen Suomen vuosittainen pakolaiskiintiö on kattanut vähintään 750 paikkaa. Vuosina 2014 ja 2015 Suomi korotti pakolaiskiintiötään syyrialaispakolaisten vastaanottamiseksi. Nykyisessä hallitusohjelmassa on linjattu, että kiintiöpakolaisia otetaan Suomeen vuosittain vähintään 850.

Kymmenen viime vuoden aikana Suomen pakolaiskiintiö on ollut vähintään 750. Vuonna 2020 kiintiö oli 850. Vuosina 2014, 2015 ja 2021 kiintiö on ollut 1050.

Korona on lisännyt pakolaisten ahdinkoa ja hidastanut uudelleensijoittamista

Koronatilanteesta huolimatta Suomen pakolaiskiintiötä on pystytty nostamaan hallitusohjelman mukaisesti. Suomi on saanut tästä kiitosta, sillä esimerkiksi muuttoliikkeeseen vaikuttavat konfliktit eivät ole koronan myötä kadonneet. Käytännössä yhä suurempi osa maailman pakolaisista on nyt entistä haavoittuvammassa asemassa, koska moni on menettänyt elinkeinonsa ja toimeentulonsa.

Tavallisesti Suomeen otettavat kiintiöpakolaiset valitaan matkoilla, joille osallistuu Maahanmuuttoviraston asiantuntijoiden lisäksi myös Suojelupoliisin ja ELY-keskuksen tai kunnan työntekijöitä. Pandemian aikana kiintiöpakolaisia on valittu etäyhteyksin toteutettavien videohaastattelujen perusteella. Valintoja on voitu tehdä myös UNHCR:n asiakirjojen pohjalta.

Monissa muissa maissa pandemia on kuitenkin hidastanut kiintiöpakolaisten uudelleensijoittamista. Viime vuonna EU-mailla oli yhteensä noin 30 000 kiintiöpakolaispaikkaa, joista vain reilut 9 000 kyettiin täyttämään.

Vuonna 2020 eniten kiintiöpakolaisia vastaanotti Yhdysvallat, johon saapui 6740 kiintiöpakolaista. Kymmenen kärjessä olivat lisäksi Ruotsi, Kanada, Norja, Saksa, Ranska, Australia, Iso-Britannia, Suomi ja Sveitsi. Suomeen kiintiöpakolaisia tuli 661 vuonna 2020. Kiintiöpakolaiset saapuvat vastaanottajamaihin yleensä valintavuonna tai sitä seuraavana vuonna. Lähteet: UNHCR, Maahanmuuttovirasto.

Pohjoismaista suurin pakolaiskiintiö suhteessa väkilukuun on Norjalla, jonka pakolaiskiintiö on tänä vuonna 3 000. Norjassa oli tämän vuoden alussa 5,4 miljoonaa asukasta. Seuraavaksi suurin suhteellinen osuus on Ruotsilla, jonka pakolaiskiintiö on tänä vuonna 5000. Ruotsissa on 10,4 miljoonaa asukasta. Kolmantena on Islanti 100 pakolaisen kiintiöllä. Islannissa on noin 369 000 asukasta. Suomi on neljäntenä 1050 pakolaisen kiintiöllä. Suomessa on 5,5 miljoonaa asukasta. Suhteessa pienin pakolaiskiintiö on Tanskalla, jonka kiintiö tänä vuonna on 200. Tanskassa on 5,8 miljoonaa asukasta. Lähteet: UNHCR, Eurostat.

Keitä Suomeen tuli vuonna 2020?

Suomi painottaa kiintiöpakolaispolitiikassaan erityisesti haavoittuvimpien ryhmien uudelleensijoittamista. Tällaisia ryhmiä ovat esimerkiksi lapsiperheet ja yksinäiset naiset.

Vuosittain kiintiöstä on varattu noin 10 % hätätapauksille eli sellaisille pakolaisille, joiden UNHCR on arvioinut olevan kiireellisen uudelleensijoittamisen tarpeessa. Syynä voi olla esimerkiksi sairaus, joka edellyttää välitöntä hoitoa. Hätätapaukset Suomi valitsee UNHCR:n asiakirjojen perusteella ilman kansalaisuus- tai aluerajauksia.

Suomeen valittiin vuonna 2020 yhteensä 730 kiintiöpakolaista. Tilastoon ei ole laskettu Maahanmuuttoviraston päätöksenteon jälkeen syntyneitä lapsia. Turkista valittiin 248 Syyrian kansalaista ja yksi kansalaisuudeton, jonka perheenjäsenet olivat Syyrian kansalaisia. Sambiasta valittiin 211 Kongon demokraattisen tasavallan kansalaista ja Libanonista 151 Syyrian kansalaista. Sambiaan ja Libanoniin ei tehty Suomesta valintamatkoja, vaan henkilöt valittiin Sambiasta asiakirjojen perusteella ja Libanonista etähaastattelujen perusteella. Lähde: Maahanmuuttovirasto.

Vuonna 2020 Suomeen saapui 661 kiintiöpakolaista. Heistä 510 kuului vuoden 2020 kiintiöön ja 151 vielä vuoden 2019 kiintiöön. Vastaavasti osa vuoden 2020 kiintiössä valituista on tullut Suomeen vasta tämän vuoden puolella.

Valinnoissa painottuivat Suomen linjausten mukaisesti esimerkiksi vaikeassa asemassa olevat naiset, kuten lesket ja yksinhuoltajat. Viime vuonna kiintiöpakolaisten sukupuolijakaumaa kuitenkin tasapainottivat hätätapaukset sekä Libyasta evakuoidut, erityisen haavoittuvassa asemassa olleet pakolaiset, joista suurin osa oli perinteisistä pakolaiskiintiössä saapuvista ryhmistä poiketen miehiä.

Suomeen saapui vuoden 2021 aikana yhteensä 661 kiintiöpakolaista. Tilastoon ei ole laskettu Maahanmuuttoviraston päätöksenteon jälkeen syntyneitä lapsia. Saapuneista 344 oli miehiä ja poikia. Heistä 0–6-vuotiaita oli 48, 7–13-vuotiaita 65, 14–17-vuotiaita 44, 18–34-vuotiaita 115, 35–64-vuotiaita 70 ja yli 65-vuotiaita 2. Naisia ja tyttöjä oli yhteensä 317. Heistä 0–6-vuotiaita oli 55, 7–13-vuotiaita 69, 14–17-vuotiaita 30, 18–34-vuotiaita 92, 35–64-vuotiaita 69 ja yli 65-vuotiaita 2. Lähde: Maahanmuuttovirasto.

Tietoa maahanmuuton tilannekatsauksesta

Maahanmuuton tilannekatsaus selventää maahanmuuttoa koskevia ajankohtaisia asioita ja ilmiöitä. Tilannekatsaus ilmestyi aiemmin laajana julkaisuna 1–2 kertaa vuodessa. Nykyään katsaukset ovat teemakohtaisia, ja niitä julkaistaan muutaman kerran vuodessa verkkouutisina. Aineisto kootaan sisäministeriön maahanmuutto-osastolla. 

Lisätietoja:

erityisasiantuntija Iikka Saunamäki, p. 0295 488 267, iikka.saunamaki@intermin.fi

Tietoa kiintiöpakolaisten vastaanottamisesta
Kiintiöpakolaisten vastaanottaminen onnistuu myös korona-aikana (blogi 5.11.2020)
Selvitys: Kiintiöpakolaisten yhteisölähtöinen kotouttaminen voisi täydentää viranomaisten toimia (tiedote 20.5.2021)
Kysymyksiä ja vastauksia kiintiöpakolaisista | MigriLinkki toiselle sivustolle
Kiintiöpakolaistilastot | MigriLinkki toiselle sivustolle
40 vuotta sitten Suomi panosti pakolaisten vastaanottoon ja jälki näkyy tänä päivänä – "Koko valtakunta huolehti sadasta ihmisestä" | YleLinkki toiselle sivustolle
Afganistan EU kiintiöpakolaiset maahanmuutto pakolaiset turvapaikanhakijat valtioliitot valtiot

SISÄMINISTERIÖ
Inrikesministeriet | Ministry of the Interior

Kirkkokatu 12, Helsinki
PL 26, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 480 171
kirjaamo.sm@gov.fi

 

 

Tietoa sivustosta
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Sivukartta
Kysy ja anna palautetta

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
      • Hallitusohjelman toimenpiteet poliisin toimialalla
      • Rikollisuus Suomessa
      • Järjestäytynyt rikollisuus
        • Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta
      • Terrorismin torjunta
        • Torjuntatoimet Suomessa
      • Väkivaltainen radikalisoituminen
        • Toimenpiteiden seuranta
      • Viharikollisuus
        • Maalittaminen
      • Ihmiskauppa
      • Talousrikollisuus ja harmaa talous
        • Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjunta
      • Kyberrikollisuus
        • Kyberrikollisuuden torjunta
        • CSAM-asetusehdotus
      • Ampuma-aseet
        • Aselainsäädäntö
      • Rahapelit
      • Rahankeräys
      • Yleinen järjestys ja turvallisuus
      • Vartiointi ja järjestyksenvalvonta
      • Toimijat ja vastuut
        • Poliisin toimivaltuudet
      • Lainsäädäntö
    • Pelastustoimi
      • Hallitusohjelman uudistukset pelastustoimeen ja hätäkeskustoimintaan
      • Pelastustoiminta
        • Meripelastus
        • Vaaratiedote
      • Onnettomuuksien ehkäisy
        • Nuohous
        • Palovaroittimet ja muut paloturvallisuuslaitteet
          • Palovaroitin
          • Vastuu palovaroittimista muuttuu 2026
          • Häkä- ja lämpövaroittimet
          • Alkusammutusvälineet
          • Rakennuksen paloturvallisuuslaitteistot
          • Hätäkeskukseen liitetyt laitteistot
          • Paloturvallisuuslaitteiden valvonta
          • Usein kysytyt kysymykset palovaroittimista
        • Pelastussuunnitelma
        • Paloturvallisuus
        • Turvallisuuskampanjat
      • Varautuminen
        • Kansallinen riskiarvio
        • Väestönsuojelu
        • Väestönsuojat
        • Varautumisopas
      • Kansainvälinen avunanto
        • Kansainvälinen siviilivalmiusyhteistyö
        • Pelastuspalvelumekanismi
      • Pelastustoimen strategiset tavoitteet
      • Pelastustoimen toimijat ja vastuut
        • Pelastustoimen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toimintaohjelma
      • Lainsäädäntö
      • Tietoa aluevaltuutetulle
        • Pelastustoimen tehtävät
        • Palveluiden järjestäminen ja ohjaus
        • Pelastustoimen rahoitus hyvinvointialueilla
        • Pelastustoimen henkilöstö
    • Hätäkeskustoiminta
      • Hätäkeskukset
      • Hätäkeskuslaitoksen palvelut
      • Lainsäädäntö
    • Rajaturvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset rajaturvallisuuteen
      • Rajojen valvonta
      • Meripelastus
      • Ympäristövahinkojen torjunta merialueilla
      • Älykkäät rajat
      • Frontex-yhteistyö
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Maahanmuutto
      • Hallitusohjelman uudistukset maahanmuuttopolitiikkaan
      • Toimijat ja vastuut
        • Laajamittainen maahantulo ja varautuminen
      • Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka
        • Perheenyhdistäminen
      • Turvapaikanhakijat ja pakolaiset
        • Kiintiöpakolaiset
          • Usein kysytyt kysymykset pakolaiskiintiöstä
        • Usein kysytyt kysymykset turvapaikanhakijoista
      • EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkajärjestelmä
      • Vapaaehtoinen paluu ja palauttaminen
        • Palautussopimukset
        • Kenet voidaan palauttaa ja miten
      • Kansalaisuus
        • Kansalaisuuden saamisen edellytykset ja vaikutukset
        • Ulkosuomalaiset
        • Usein kysytyt kysymykset kansalaisuuden menettämisestä
        • Usein kysytyt kysymykset kaksoiskansalaisuudesta
      • Laittoman maahantulon ja oleskelun torjunta
      • Lainsäädäntö
    • Kansallinen turvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset kansalliseen turvallisuuteen
      • Mitä on kansallinen turvallisuus?
      • Siviilitiedustelu
        • Usein kysytyt kysymykset
      • Hybridiuhat
      • Kyberturvallisuus
      • Lainsäädäntö
    • Siviilikriisinhallinta
      • Suomen tavoitteet
      • Suomalaiset operaatioissa
      • Näin haet siviilikriisinhallintatehtäviin
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Suomen lippu ja vaakuna
      • Liputuspäivät ja -ajat
        • Liputuspäivät 2025
        • Liputuspäiväesitykset
      • Suruliputus
      • Liputus EU-lipulla
      • Lippujen arvojärjestys
      • Tietoa lipusta
        • Lipun historia
      • Vaakuna
      • Lippu ja vaakuna elinkeinotoiminnassa
      • Usein kysytyt kysymykset
      • Lainsäädäntö
      • Liputan-sovellus
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
      • Vuosiarkisto
    • Kolumnit
    • Avoimet työpaikat
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
      • Ilmiöpäivät
    • Tilaa ajankohtaisaineistoja
    • Ukraina
      • Materiaaliapu Ukrainaan
        • Laptops for Ukraine
        • Lähetetty siviiliapu
      • Avun tarjoaminen ukrainalaisille
      • Tilapäinen suojelu
      • Ohjeita kunnille
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Itärajan tilanne
      • Lähtömaaviestintä
    • Work Help Finland
      • Saavutettavuusseloste
      • Yksityisyyskäytännöt
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Kriittinen infrastruktuuri
    • Siviilitiedustelulainsäädännön uudistaminen
    • Rikostorjunnan vahvistaminen
      • Vastauksia biometrisia tietoja koskevasta sääntelystä
    • Rahapelijärjestelmän uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Ampumaratahanke
    • Kansalaisuuslain uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • EU-turvallisuustietojärjestelmien tietojen yhteentoimivuus
    • Turvalliset satelliittiviestintäyhteydet
    • Kaikki sisäministeriön hankkeet
    • Lainsäädäntösuunnitelma
    • Lausuntokierroksella
  • Julkaisut
    • Kertomukset ja selvitykset
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Sisäministeri
      • Kansliapäällikkö
      • Osastot ja yksiköt
    • Hallinnonala
    • Sisäisen turvallisuuden selonteko
      • Sisäisen turvallisuuden selonteko 2021
      • 2021 selonteon tiivistelmä selkokielellä
      • Heikossa asemassa olevien turvallisuus selkokielellä
    • Konsernistrategia
    • Toiminta ja talous
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • Painopisteet EU- ja kansainvälisissä asioissa
      • EU-valmistelujaostot
      • Suomi ja Nato
    • Laillisuusvalvonta
      • Laillisuusvalvonta hallinnonalan virastoissa
      • Kertomukset
    • Valmiusasiat
    • Tutkimustoiminta
      • Sentimentti-tietotyökalu
      • Strateginen ennakointitoiminta
      • EU:n TKI-hankkeet
    • Rahastot
    • Sisäministeriö työpaikkana
      • Henkilöstö
      • Vastuullisuus ja arvot
      • Henkilöstöedut
      • Palkkaus
      • Hakeminen ministeriöön
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu sisäministeriöläisten työhön
      • Sisäministeriöläiset maailmalla
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Ilmoittajansuojelu
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asia vireille
      • Vireillesaattamislomake
    • Tietopyyntö ministeriöön
      • Tietopyyntölomake
    • Johdon, osastojen ja yksiköiden yhteystiedot
    • Viestintäyksikön yhteystiedot
    • Palaute
    • Tietosuoja
      • Evästeet verkkosivustolla
    • Saavutettavuusseloste
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus