Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Palaa Sisäministeriö-sivuston etusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
    • Pelastustoimi
    • Hätäkeskustoiminta
    • Rajaturvallisuus
    • Maahanmuutto
    • Kansallinen turvallisuus
    • Siviilikriisinhallinta
    • Suomen lippu ja vaakuna
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Avoimet työpaikat
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Tilaa ajankohtaisaineistoja
  • Ukraina
  • Itärajan tilanne

Kyberdiplomatiaa ja luottamusta

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 7.9.2018 13.13
Tyyppi:Uutinen

Turvallisuuskeskustelussa mielikuvat ja todellisuus heijastavat toinen toisiaan. Kybertoimintaympäristössä riski vääriin tulkintoihin on suuri. Sisäministeriön johtava asiantuntija Ismo Parviainen pohtii, minkälaista johtajuutta ja portinvartijuutta tarvitaan digitaalisessa tietoyhteiskunnassa.

Riippuvuus tietoteknologiasta on lisännyt yhteiskuntien haavoittuvuutta. Euroopan tavoittelema digitaalinen johtajuus edellyttää kansainvälistä, eri toimialat ylittävää yhteistyötä ja tehokkaampaa tietojenvaihtoa. EU:n poliittisella agendalla on pyrkimys edistää digitaalisen ympäristön normeja ja sääntöjä maailmanlaajuisesti. Kyberturvallisuuden ja kansainvälisen vuoropuhelun edistämisen suuntaviivoja on hahmoteltu myös kansallisella tasolla.

– Suomalaisten turvallisuusviranomaisten toiminnan kivijalka perustuu jatkuvan valmiuden periaatteeseen sekä kokonaisturvallisuuden malliin. Turvallisuuden rakentamisessa on yhä enemmän kysymys viestinnästä ja keskinäisen yhteisymmärryksen saavuttamisesta, Parviainen sanoo.

Turvallisuuden diplomaatti

Turvallisuus on vahva kilpailuetu globaalissa taloudessa. Kyberturvallisuuden vahvistamisen sijaan pitäisi kuitenkin puhua ennemmin siitä, miten luottamusta voitaisiin vahvistaa yhteiskunnassa. Ilman luottamusta digitaalinen palvelumuotoilu on kuin hatara, tuulessa kaatuva korttitalo.

Turvallisuuden varmistamisessa korostuvat innovaatiot. Turvallisen, luotettavan ja kilpailukykyisen todellisuuden luominen vaatii uhkakuvien parempaa tunnistamista. Kyberturvallisuuden diplomaatiksi Suomella on hyvä visio, jossa erilaisten uhkakuvien ennakointi on kiinteä osa kokonaisvaltaiseen lähestymistapaan perustuvaa turvallisuusajattelua.

– Avoimuuteen, hallinnonrajat ylittävään yhteistyön tiivistämiseen sekä riskienhallintamekanismien kehittämiseen ja varautumiseen on panostettava tulevaisuudessa entistä enemmän, Parviainen huomauttaa.

Tiedon turvaamista ja sisältöjen suojaamista

Tiedon määrä huimaa päätä. Vaikuttamisen muodot ja turvallisuusympäristö muuttuvat nopeasti. Kun suurin osa tiedosta on bitteinä digitaalisessa avaruudessa, tiedon käytön turvaaminen ja tietoväylien toimivuudet ovat yhä tärkeämmässä roolissa. Informaatioverkostoissa suurimmaksi haasteeksi muodostuukin myös tiedon luotettavuudesta huolehtiminen.

– Puhutaan informaatiotilan hallinnasta ja siihen kohdistuvien vaikutusyritysten ymmärtämisestä. Selkeä johtajuuden puute digitaalisessa ympäristössä on riski. Tiedon manipuloinnin lisäksi on tärkeä pohtia, mitä valtuuksia esimerkiksi tekoälylle voidaan antaa. Nämä kysymykset tulevat lähelle teknologian etiikkaa ja moraalia, Parviainen sanoo.

Loikka kohti kokeilukulttuuria vai pää pensaaseen

Sisäministeriö on kehittänyt sähköisiä palvelujaan niin hallinnossa kuin kansalaisille suunnatuissa palveluissa. Parhaillaan Maahanmuuttovirastossa kehitetään toimintoa, jossa tekoälyä opetetaan tunnistamaan viraston tekemiin päätöksiin vaikuttavia tekijöitä. Tulevaisuudessa järjestelmällä voidaan tukea virkailijoiden tekemiä päätöksiä ja tehostaa viraston sisäistä toimintaa.

– Kokeilun kautta löytyy uusia tekemisen muotoja sekä tekemisen rajapintoja kansalaisiin ja muihin toimijoihin. Robotiikkaa ja tekoälyä sähköisissä palveluissaan hyödyntävä Maahanmuuttovirasto on edelläkävijä, josta muut virastot voivat ottaa mallia, Parviainen sanoo tyytyväisenä.

Tekoälyn käyttöönotto edellyttää kuitenkin muutoksia lainsäädännössä. Tärkeä kysymys on myös se, kuinka tulevaisuuden tekoälyn algoritmeihin pystytään luottamaan. Tiedon sisällön tarkoituksellinen muuttaminen voi isossa kuvassa olla jopa kansallista turvallisuutta uhkaava tekijä.

– Kun tehdään hienoja tekoälyratkaisuja ja palveluviidakkoon tuodaan mukaan robotiikkaa, pitää taata palvelun turvallisuus ja oikeusvarmuus, Parviainen sanoo.

Nykyajan kriisien kuva on hybridi

Hybridivaikuttaminen on suunnitelmallista toimintaa, jossa ulkopuolinen toimija pyrkii vaikuttamaan kohteena olevan valtion heikkouksiin. Informaatio-operaatiot ja perinteisten vaikutustapojen yhdistely poliittiseen, teknologiseen tai taloudelliseen painostukseen pyrkii kylvämään epävakautta ja epäluottamusta yhteiskunnassa.

Yritykset horjuttaa yhteiskunnan sisäistä yhtenäisyyttä eivät ole epätavallisia Suomessakaan. Jokainen valtiollinen toimija on potentiaalinen hybridivaikuttamisen kohde. Länsimaihin kohdistuva hybridivaikuttaminen painottuu vaali- ja mielipidevaikuttamiseen sekä poliittisen päätöksenteon hankaloittamiseen. Kameleonttimaisia vaikutusyrityksiä voi kuitenkin olla hankala tunnistaa.

– Lainsäädännöllä ja laajalla yhteistyöllä on merkittävä osuus viranomaisen keinovalikoimassa torjua ulkopuolelta tulevia uhkia, Parviainen muistuttaa.

Uudenlaisten uhkien torjunnassa tarvitaan uudenlaisia keinoja. Eduskunnan käsittelyssä oleva siviilitiedustelulaki on askel kohti päivitettyä keinovalikoimaa, ja samalla myös osa suurempaa tiedustelulainsäädäntöpakettia. Ajantasaisella lainsäädännöllä sekä turvallisuusviranomaisten toimivaltuuksien ja perusoikeuksien välisellä tasapainolla on olennainen merkitys luottamuksen muodostumiselle.

Rauhanvälitystä digitaalisessa verkostossa

Uhkakuvista ja hybridivaikuttamisen peikosta huolimatta, tietohallinnon asiantuntija näkee digitalisaation mahdollisuutena. Kyberturvallisuuden tärkein voimavara on osaavat ihmiset. Digitaalisen maailman rauhanvälittäjäksi aikovalla valtiolla on oltava perusasiat kunnossa.

– Ensin pitää olla halu tehdä asioita ja löytää sen mukainen kyvykkyys. Tarvitaan osaajia ja rahoitusta sekä koulutusta. Idea nivoutuu siihen, että pystytään rakentamaan järkeviä kokonaisuuksia, joista koko yhteiskunta hyötyy, Parviainen sanoo päättäväisesti.

Lisätietoja:
Johtava asiantuntija Ismo Parviainen, p. 0295488229, [email protected]

kyberturvallisuus ministeriöt sisäministeriö turvallisuus turvallisuus

SISÄMINISTERIÖ
Inrikesministeriet | Ministry of the Interior

Kirkkokatu 12, Helsinki
PL 26, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 480 171
[email protected]

 

 

Tietoa sivustosta
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Sivukartta
Kysy ja anna palautetta

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
      • Hallitusohjelman toimenpiteet poliisin toimialalla
      • Rikollisuus Suomessa
      • Järjestäytynyt rikollisuus
        • Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta
      • Terrorismin torjunta
        • Torjuntatoimet Suomessa
      • Väkivaltainen radikalisoituminen
        • Toimenpiteiden seuranta
      • Viharikollisuus
        • Maalittaminen
      • Ihmiskauppa
      • Talousrikollisuus ja harmaa talous
        • Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjunta
      • Kyberrikollisuus
        • Kyberrikollisuuden torjunta
      • Ampuma-aseet
        • Aselainsäädäntö
      • Rahapelit
      • Rahankeräys
      • Yleinen järjestys ja turvallisuus
      • Vartiointi ja järjestyksenvalvonta
      • Toimijat ja vastuut
        • Poliisin toimivaltuudet
      • Lainsäädäntö
    • Pelastustoimi
      • Hallitusohjelman uudistukset pelastustoimeen ja hätäkeskustoimintaan
      • Pelastustoiminta
        • Meripelastus
        • Vaaratiedote
      • Onnettomuuksien ehkäisy
        • Nuohous
        • Palovaroittimet ja muut paloturvallisuuslaitteet
          • Palovaroitin
          • Vastuu palovaroittimista muuttuu 2026
          • Häkä- ja lämpövaroittimet
          • Alkusammutusvälineet
          • Rakennuksen paloturvallisuuslaitteistot
          • Hätäkeskukseen liitetyt laitteistot
          • Paloturvallisuuslaitteiden valvonta
          • Usein kysytyt kysymykset palovaroittimista
        • Pelastussuunnitelma
        • Paloturvallisuus
      • Varautuminen
        • Kansallinen riskiarvio
        • Väestönsuojelu
        • Väestönsuojat
        • Varautumisopas
      • Kansainvälinen avunanto
        • Kansainvälinen siviilivalmiusyhteistyö
        • Pelastuspalvelumekanismi
      • Hyvinvointialueiden valtakunnalliset tavoitteet
      • Pelastustoimen toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
      • Tietoa aluevaltuutetulle
        • Pelastustoimen tehtävät
        • Palveluiden järjestäminen ja ohjaus
        • Pelastustoimen rahoitus hyvinvointialueilla
        • Pelastustoimen henkilöstö
    • Hätäkeskustoiminta
      • Hätäkeskukset
      • Hätäkeskuslaitoksen palvelut
      • Lainsäädäntö
    • Rajaturvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset rajaturvallisuuteen
      • Rajojen valvonta
      • Meripelastus
      • Ympäristövahinkojen torjunta merialueilla
      • Älykkäät rajat
      • Frontex-yhteistyö
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Maahanmuutto
      • Hallitusohjelman uudistukset maahanmuuttopolitiikkaan
        • Pysyvän oleskeluluvan edellytysten tiukennukset
      • Toimijat ja vastuut
        • Laajamittainen maahantulo ja varautuminen
      • Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka
        • Perheenyhdistäminen
      • Turvapaikanhakijat ja pakolaiset
        • Kiintiöpakolaiset
          • Usein kysytyt kysymykset pakolaiskiintiöstä
        • Usein kysytyt kysymykset turvapaikanhakijoista
      • EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkajärjestelmä
      • Maasta poistaminen ja poistuminen
        • Vapaaehtoinen paluu ja palauttaminen
        • Takaisinottosopimukset
      • Kansalaisuus
        • Kansalaisuuden saamisen edellytykset ja vaikutukset
        • Ulkosuomalaiset
        • Usein kysytyt kysymykset kansalaisuuden menettämisestä
        • Usein kysytyt kysymykset kaksoiskansalaisuudesta
      • Laittoman maahantulon ja oleskelun torjunta
      • Lainsäädäntö
    • Kansallinen turvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset kansalliseen turvallisuuteen
      • Mitä on kansallinen turvallisuus?
        • Kriittisen infrastruktuurin suojaaminen
      • Siviilitiedustelu
        • Usein kysytyt kysymykset
      • Hybridiuhat
      • Kyberturvallisuus
      • Lainsäädäntö
    • Siviilikriisinhallinta
      • Suomen tavoitteet
      • Suomalaiset operaatioissa
      • Näin haet siviilikriisinhallintatehtäviin
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Suomen lippu ja vaakuna
      • Liputuspäivät ja -ajat
        • Liputuspäivät 2025
        • Liputuspäiväesitykset
      • Suruliputus
      • Liputus EU-lipulla
      • Lippujen arvojärjestys
      • Tietoa lipusta
        • Lipun historia
      • Vaakuna
      • Lippu ja vaakuna elinkeinotoiminnassa
      • Usein kysytyt kysymykset
      • Lainsäädäntö
      • Liputan-sovellus
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
      • Vuosiarkisto
    • Kolumnit
    • Avoimet työpaikat
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
      • Ilmiöpäivät
    • Tilaa ajankohtaisaineistoja
    • Ukraina
      • Materiaaliapu Ukrainaan
        • Laptops for Ukraine
        • Lähetetty siviiliapu
      • Avun tarjoaminen ukrainalaisille
      • Tilapäinen suojelu
      • Ohjeita kunnille
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Itärajan tilanne
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Siviilitiedustelulainsäädännön uudistaminen
    • Passihanke
    • Rikostorjunnan vahvistaminen
      • Vastauksia biometrisia tietoja koskevasta sääntelystä
    • Rahapelijärjestelmän uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Ampumaratahanke
    • Kansalaisuuslain uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Pelastustoimen työturvallisuushanke
    • EU-turvallisuustietojärjestelmien tietojen yhteentoimivuus
    • Turvalliset satelliittiviestintäyhteydet
    • Kaikki sisäministeriön hankkeet
    • Lainsäädäntösuunnitelma
    • Lausuntokierroksella
  • Julkaisut
    • Kertomukset ja selvitykset
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Sisäministeri
      • Kansliapäällikkö
      • Osastot ja yksiköt
    • Hallinnonala
    • Sisäisen turvallisuuden selonteko
    • Konsernistrategia
    • Toiminta ja talous
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • EU-valmistelujaostot
      • Suomi ja Nato
    • Laillisuusvalvonta
      • Laillisuusvalvonta hallinnonalan virastoissa
      • Kertomukset
    • Valmiusasiat
    • Tutkimustoiminta
      • Sentimentti-tietotyökalu
      • Strateginen ennakointitoiminta
      • EU:n TKI-hankkeet
    • Rahastot
    • Sisäministeriö työpaikkana
      • Henkilöstö
      • Vastuullisuus ja arvot
      • Henkilöstöedut
      • Palkkaus
      • Hakeminen ministeriöön
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu sisäministeriöläisten työhön
      • Sisäministeriöläiset maailmalla
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Ilmoittajansuojelu
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asia vireille
    • Tietopyyntö ministeriöön
    • Johdon, osastojen ja yksiköiden yhteystiedot
    • Viestintäyksikön yhteystiedot
    • Palaute
    • Tietosuoja
      • Evästeet verkkosivustolla
    • Saavutettavuusseloste
      • Liputan-sovelluksen saavutettavuusseloste
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus