Perhesurmien ennaltaehkäisemiseen liittyvää viranomaisten välistä tiedonvaihtoa helpotettava
Perhesurmien ja -väkivallan ennaltaehkäisemiseen liittyvää viranomaisten välistä tiedonvaihtoa pitää helpottaa ja lainsäädäntöä selkeyttää. Muun muassa säädösten tulkintaongelmiin, niin tiedonsaannissa kuin tietojen luovuttamisessa, on puututtava. Tätä mieltä on työryhmä, joka on selvittänyt viranomaisten välistä tiedonvaihtoa perhe- ja lapsensurmissa. Työryhmä luovutti raporttinsa sisäministeri Päivi Räsäselle tänään.
Lainsäädäntöä on muun muassa kehitettävä niin, että viranomaiset ja muut niihin rinnastettavat palveluntuottajat voivat tehdä ilmoituksen poliisille tai sosiaaliviranomaisille, salassapitosäännösten sitä estämättä, kun vakavan väkivallan uhka on ilmeinen.
- Työryhmä esittää hyviä ratkaisuja viranomaisten välisessä tiedonvaihdossa esiintyviin ongelmiin. Sisäisen turvallisuuden ministeriryhmä on kiinnittänyt huomioita väkivallan ja siinä erityisesti lähisuhdeväkivallan kehittymiseen ja seurannut sen ilmentymiä. Myös tämän työryhmän työ perustuu yhteen ministeriryhmän syksyllä 2012 päättämistä toimenpiteistä. Tulen saattamaan työryhmän selvityksen ministeriryhmään, jossa päätetään jatkovalmistelun sisällöstä ja muodosta, toteaa ministeri Räsänen.
Salassapitosäännökset saattavat estää tiedonsaannin
Lainsäädännön tulkinnanvaraisuudet liittyvät erityisesti poliisin salassa pidettävien tietojen saantiin rikoksen estämistilanteissa. Tällä hetkellä salassapitosäännökset tai niiden tulkinnanvaraisuudet käytännössä saattavat joissain tilanteissa estää tiedonsaannin. Työryhmä ehdottaa, että nykyisiä viranomaisten erillislakien tiedonsaantia ja luovutusta koskevaa sääntelyä selkeytetään. Näin varmistetaan, ettei vakavan henkeen tai terveyteen kohdistuvan uhan estämisen kannalta välttämättömiä tietoja jää poliisilta saamatta.
Lisäksi on selvitettävä sosiaalihuollon asiakaslain ja lastensuojelulain tietojen luovuttamista koskevien säännösten mahdollisia tulkintaongelmia aiheuttavat päällekkäisyydet.
Poikkihallinnollista yhteistyötä lisättävä entisestään
Vakavan henkeen kohdistuvan rikoksen, perhesurman ehkäisy ja estäminen sekä perheväkivallan kierteen katkaisu ei ole mahdollista yksittäisen toimijan toimesta. Tarvitaan yksilötason poikkihallinnollista palvelujen yhteensovittamista ja koordinaatiota jotta voidaan saada tuloksia aikaiseksi.
Työryhmän havaintojen mukaan nykyisissä paikallisissa rakenteissa ei kaikkialla ole riittävästi käytössä esimerkiksi moniviranomais- tai moniammatillista yhteistyötä perheväkivallan ehkäisemiseksi ja estämiseksi.
Epävarmuus säännösten sisällöstä voi johtaa pidättyväisyyteen tiedonvaihdossa silloinkin, kun siihen ei olisi aihetta. Osa tiedonvaihto-ongelmista liittyy myös yhteistyöperinteen tai osaamisen puutteeseen.
Yleisellä tasolla tapahtuvassa moniviranomaisyhteistyössä tai kahdenvälisissä nykyisiin rakenteisiin perustuvissa viranomaissuhteissa tiedonvaihto näyttää kuitenkin toimivan pääsääntöisesti kohtuullisesti tai jopa hyvin. Esimerkkejä tällaisesta moniviranomaisyhteistyöstä ovat muun muassa MARAK- ja Ankkuri-mallit.
Erityissosiaalipalvelut ja tukitoimet kunnille
Työryhmä tukee sosiaalihuoltolain kokonaisuudistuksen yhteydessä esillä ollutta ehdotusta siitä, että kunnan järjestämisvastuulle säädettäisiin lähisuhde- ja perheväkivallasta aiheutuvat yksilön ja perheen erityissosiaalipalvelut ja tukitoimet. Kunnat tuottavat näitä palveluja jo nyt. Tämä selkeyttäisi viranomaisten välistä tehtävien jakoa ja tietojen luovutusta ja saantia koskevien säännösten soveltamista. Se edistäisi myös yleisemmin perhesurmien ja -väkivallan ehkäisyn ja estämisen mahdollisuuksia.
Työryhmä ei tässä yhteydessä esitä erillistä lakia perhesurmien ja perheväkivallan estämiseksi tehtävää moniammatillista yhteistyötä ja siihen liittyvää tiedonvaihtoa varten. Työryhmä pitää kuitenkin tulevaisuuden suuntana ja tärkeänä lähivuosien tavoitteena yleisemminkin tarkastella moniviranomais- tai moniammatillisen yhteistyötä koskevan sääntelyn tarvetta osana muuta erityislainsäädännön kehittämistä.
Linkki työryhmän raporttiin: www.intermin.fi/julkaisu/012014
Lisätietoja työryhmän työstä: www.intermin.fi/fi/kehittamishankkeet/viranomaisten_valisen_tiedonvaihdon_parantaminen
Lisätietoja: työryhmän puheenjohtaja, poliisijohtaja Pentti Saira / 0295 488 571