Somesta vauhtia harmaan talouden vastaiseen tiedotuskampanjaan - Arjen valinnoilla jokainen voi torjua harmaata taloutta
Poliisihallituksen tiedote 13.11.2015
Lokakuussa järjestetty harmaan talouden vastainen tiedotuskampanja Harmaa talous - musta tulevaisuus onnistui sosiaalisen median avulla herättämään vilkasta keskustelua harmaan talouden torjunnasta aina ylimpiä poliittisia päätöksentekijöitä myöten.
Kampanjan vetäjä poliisitarkastaja Tarmo Lamminaho Poliisihallituksesta kertoo, että järjestäjät osasivat odottaa kampanjan saavan somen avulla julkisuutta, mutta keskustelun vilkkaus ja sävy yllättivät.
- Sometus kääntyi kampanjan edetessä positiivisemmaksi, josta olemme erittäin tyytyväisiä saavutetun hypernäkyvyyden ohella. Monet harmaan talouden torjuntaan liittyvät tärkeät teemat ovat nousseet keskusteluun. Ilman somea tähän tuskin olisi päästy, Lamminaho sanoo.
Harmaa talous vaikuttaa jokaiseen
Tämän vuoden kampanjan keskeisin viesti oli suunnattu tavalliselle kansalaiselle korostamalla hänen mahdollisuuksiaan vastustaa harmaata taloutta arjen osto- ja hankintapäätöksissä. Perusajatuksena on estää harmaata taloutta ennakolta.
- Haluttiin herätellä ihmiset ajattelemaan, miten harmaa talous vaikuttaa meistä jokaiseen. Jos joku ei maksa veroja, se on poissa yhteisistä asioista kuten koulutuksesta, päiväkodeista, terveydenhuollosta ja teiden ylläpidosta. Tarkoituksena ei todellakaan ole ollut ilmiantoihin kannustaminen, kuten julkisuudessa on väitetty, Lamminaho sanoo.
Talousrikostutkijat Anne ja Jutta tavoittivat 700 000 ihmistä
Harmaan talouden tiedotuskampanja näkyi ja kuului kymmenillä radiokanavilla ja ylen tv-kanavilla.
Sosiaalista mediaa käytettiin kampanjassa näkyvästi ensimmäistä kertaa. Somessa nostettiin esille useita eri harmaaseen talouteen ja harmaan talouden torjuntaan liittyviä teemoja kuten elintarvikkeet, rakentaminen ja remontointi, nettipetokset ja yrityspetokset, työturvallisuus, ympäristörikokset sekä kuitin tarjoamisvelvollisuus.
Somekampanjalle kasvot antaneet talousrikostutkijat Anne ja Jutta tavoittivat Facebookissa kolmessa viikossa omalla profiilillaan arviolta lähes 700 000 kansalaista. Kampanja näkyi myös Twitterissä ja Instagramissa. Annen ja Jutan välittämät tietoiskut kirvoittivat satoja kommentteja.
Kampanjassa esiin nostetut aiheet oli etukäteen sovittu yhdessä kampanjaan osallistuvien tahojen kanssa.
- Somekohun nostanut pizza oli vain yksi aiheista ja esimerkki ravintola-alasta. Erityisen halpa hinta missä tahansa tuotteessa tai palvelussa voi olla merkki siitä, että takana on harmaata taloutta, Lamminaho korostaa.
Mukana 22 viranomaista ja järjestöä
Tiedotuskampanja näkyi ja kuului kymmenillä radiokanavilla ja ylen tv-kanavilla. Kampanjaan osallistui yhteensä 22 tahoa, joilla kaikilla on yhteinen intressi torjua harmaata taloutta.
Kuluvana vuonna poliisi on päättänyt ennätyksellisen paljon talousrikosjuttuja. Koko vuoden päätettyjen juttujen määrä noussee ensimmäisen kerran talousrikosten tilastointihistoriassa yli 2 000:n.
Talousrikoksissa enemmistön muodostavat velallisen rikokset, veropetokset, ympäristörikokset ja kirjanpitorikokset. Rikoshyötyä on saatu takaisin tänä vuonna lokakuun loppuun noin 25 miljoonaa euroa.
Lisätiedot:
poliisitarkastaja Tarmo Lamminaho (Poliisihallitus), 0295 481 799