Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Palaa Sisäministeriö-sivuston etusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
    • Pelastustoimi
    • Hätäkeskustoiminta
    • Rajaturvallisuus
    • Maahanmuutto
    • Kansallinen turvallisuus
    • Siviilikriisinhallinta
    • Suomen lippu ja vaakuna
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Avoimet työpaikat
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Tilaa ajankohtaisaineistoja
  • Ukraina
  • Itärajan tilanne

Tiedustelun ohjaus osana sisäministeriön työtä

sisäministeriö
Juha Vehmaskoski
Julkaisuajankohta 26.6.2023 11.03
Tyyppi:Kolumni

Suojelupoliisi on sisäministeriön alainen viranomainen, jonka ohjaus on vastuutettu kansallisen turvallisuuden yksikölle. Perinteisen tulosohjauksen rinnalla suojelupoliisiin kohdistuu siviilitiedustelun ohjausta, jonka keskiössä on siviilitiedustelun painopisteiden asettaminen sisäministeriön toimesta, kirjoittaa neuvotteleva virkamies Juha Vehmaskoski.

Tiedustelulainsäädännön voimaantulosta on neljä vuotta. Lainsäädäntö antoi tiedustelulle lisää työkaluja torjua vakavasti kansallista turvallisuutta uhkaavia tapahtumia ja ilmiöitä. Suojelupoliisista tuli turvallisuuspalvelun lisäksi myös tiedustelupalvelu. Lain voimaantulon myötä myös sisäministeriön oli huomioitava lainsäädännön vaikutukset toiminnassaan. Perinteinen ministeriön tehtäviin kuuluva tulosohjaus ei enää riittänyt suojelupoliisin ohjaamiseksi, jonka vuoksi ohjausta syvennettiin siviilitiedustelun ohjauksella. Siviilitiedustelun ohjausta yhteensovitetaan ja ohjataan valtioneuvostotasolla.

Kuluneen neljän vuoden aikana ministeriössä on luotu rakenne ja prosessit siviilitiedustelun ohjaamiseen. Työtä on tehty yhteistyössä suojelupoliisin kanssa tavoitteena ottaa käyttöön uudenlainen ohjaustoiminto perinteisen tulosohjauksen rinnalle. Tiedustelun ohjaamiseen liittyvissä kysymyksissä on tehty yhteistyötä puolustusministeriön sotilastiedustelun ohjauksesta vastaavien tahojen kanssa. 

Siviilitiedustelun painopisteet asetetaan vuosittain

Siviilitiedustelun ohjauksen keskiössä ovat tiedustelun painopisteet, jotka sisäministeriö asettaa suojelupoliisille vuosittain. Painopisteet ovat ministeriön suojelupoliisille asettamia strategisen tason toimintalinjoja, joilla ohjataan suojelupoliisin toimintaa suuntaamalla sen tiedonhankintaa ja raportointia. Siviilitiedustelun painopisteet sisältävät priorisoidut ja keskeiset kansallisen turvallisuuden uhat sekä tiedustelun asiakkaiden tietotarpeet. Painopisteet ovat salaisia, jonka vuoksi niiden sisällön käsittely julkisuudessa ei ole mahdollista. 

Siviilitiedustelun painopisteet määritetään ja tarkastetaan vuosittain erillisessä ministeriön ohjaamassa prosessissa. Prosessin aikana edellisen vuoden painopisteet ja niiden toteutuminen suojelupoliisin toiminnassa arvioidaan. Arvioinnista informoidaan eduskunnan tiedusteluvalvontavaliokuntaa sekä Tasavallan presidentin ja valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittista ministerivaliokuntaa (TP-UTVA). 

Painopisteitä asetettaessa seuraavalle vuodelle arvioidaan voimassa olevien painopisteiden ajantasaisuus suhteessa muutoksiin ulko- ja turvallisuuspoliittisessa toimintaympäristössä. Prosessin keskeisin osa on tiedustelun asiakkailta kerättävät tietotarpeet, jotka pyritään huomioimaan seuraavan vuoden painopisteissä. Keskusteluja käydään laajasti valtion poliittisen- ja virkamiesjohdon kanssa. Siviilitiedustelun painopisteitä koskeva vuosittainen prosessi valmistellaan ja toteutetaan tiiviissä yhteistyössä suojelupoliisin kanssa. 

Siviili- ja sotilastiedustelun painopisteet täydentävät toisiaan

Siviilitiedustelun painopisteet yhteensovitetaan sotilastiedustelun painopisteiden kanssa. Yhteensovittamisella tarkoitetaan sen tarkastamista, että siviili- ja sotilastiedustelu eivät lähtökohtaisesti tee päällekkäistä työtä ja, että tiedustelun painopisteet täydentävät toisiaan. Yhteensovittaminen on osa tiedustelun painopisteisiin liittyvää koordinaatiota ja tiedustelutoiminnan tehtävien jakamista siviili- ja sotilastiedustelun välillä.  Näin varmistetaan myös merkittäviin ulko- ja turvallisuuspoliittisiin tietopyyntöihin reagoiminen, tiedustelutoimintaan kytkeytyvien eri hallinnonalojen näkemysten huomioon ottaminen ja tässä prosessissa saavutetun näkemyksen jakaminen asianmukaisille tahoille. 

Tiedustelun painopisteet seuraavalle vuodelle käsitellään valtioneuvoston kanslian johtamassa tiedustelun ja tilannekuvan koordinaatioryhmässä. Kyseisessä ryhmässä jäseninä ovat tasavallan presidentin kanslian ja sisä-, puolustus- ja ulkoministeriön kansliapäälliköt sekä suojelupoliisin ja sotilastiedustelun päälliköt. Puheenjohtajana toimii valtioneuvoston kanslian eli pääministerin valtiosihteeri.  

Painopisteet viedään myös TP-UTVA:an, jossa ne käsitellään ennen niiden asettamista. Tämän jälkeen sisäministeriö asettaa siviilitiedustelun painopisteet seuraavalle vuodelle ja suojelupoliisi jalkauttaa ne toimintaansa. Tiedustelun painopisteiden pohjalta suojelupoliisi laatii yksityiskohtaisemmat tiedustelukysymykset. Mikäli toimintaympäristö muuttuu merkittävästi, painopisteitä voidaan tarkistaa ja muuttaa kesken vuoden. 

Tiedustelun merkitys yhteiskunnassamme on kasvanut

Tiedustelun merkitys yhteiskunnassamme on kasvanut toimintaympäristössä tapahtuneista muutoksista johtuen. Siksi on tärkeää varmistaa, että tiedustelujärjestelmämme on toimiva, riittävästi resursoitu ja toiminta oikein kohdennettua. Tiedustelun ohjauksella varmistetaan tiedustelun yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja tuloksellinen toiminta. 

Tiedustelu ei lähtökohtaisesti toimi itseohjautuvasti, koska sen tehtävä liittyy keskeisellä tavalla vakavimpien turvallisuusuhkien torjuntaan ja tiedon jakamiseen näistä uhista valtion johdolle ja turvallisuusviranomaisille. Uhat liittyvät muun muassa Suomen suvereniteettiin ja siihen vaikuttamiseen, jonka vuoksi valtioneuvostotason ohjaustoiminnolla on merkitystä. Tästä johtuen siviilitiedustelun ohjausta kehitetään edelleen sisäministeriön toimesta. Myös Suomen liittyminen Natoon ulotti vaikutuksensa tiedustelun ohjaukseen. Osallistuminen Naton tiedustelutoimintaan edellyttää tiivistä yhteistyötä siviili- ja sotilastiedustelulta. 

Juha Vehmaskoski
neuvotteleva virkamies
kansallisen turvallisuuden yksikkö, sisäministeriö
@juhawe

Juha Vehmaskoski
Suojelupoliisi kansallinen turvallisuus poliisitoimi tiedustelu

SISÄMINISTERIÖ
Inrikesministeriet | Ministry of the Interior

Kirkkokatu 12, Helsinki
PL 26, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 480 171
[email protected]

 

 

Tietoa sivustosta
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Sivukartta
Kysy ja anna palautetta

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
      • Hallitusohjelman toimenpiteet poliisin toimialalla
      • Rikollisuus Suomessa
      • Järjestäytynyt rikollisuus
        • Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta
      • Terrorismin torjunta
        • Torjuntatoimet Suomessa
      • Väkivaltainen radikalisoituminen
        • Toimenpiteiden seuranta
      • Viharikollisuus
        • Maalittaminen
      • Ihmiskauppa
      • Talousrikollisuus ja harmaa talous
        • Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjunta
      • Kyberrikollisuus
        • Kyberrikollisuuden torjunta
      • Ampuma-aseet
        • Aselainsäädäntö
      • Rahapelit
      • Rahankeräys
      • Yleinen järjestys ja turvallisuus
      • Vartiointi ja järjestyksenvalvonta
      • Toimijat ja vastuut
        • Poliisin toimivaltuudet
      • Lainsäädäntö
    • Pelastustoimi
      • Hallitusohjelman uudistukset pelastustoimeen ja hätäkeskustoimintaan
      • Pelastustoiminta
        • Meripelastus
        • Vaaratiedote
      • Onnettomuuksien ehkäisy
        • Nuohous
        • Palovaroittimet ja muut paloturvallisuuslaitteet
          • Palovaroitin
          • Vastuu palovaroittimista muuttuu 2026
          • Häkä- ja lämpövaroittimet
          • Alkusammutusvälineet
          • Rakennuksen paloturvallisuuslaitteistot
          • Hätäkeskukseen liitetyt laitteistot
          • Paloturvallisuuslaitteiden valvonta
          • Usein kysytyt kysymykset palovaroittimista
        • Pelastussuunnitelma
        • Paloturvallisuus
      • Varautuminen
        • Kansallinen riskiarvio
        • Väestönsuojelu
        • Väestönsuojat
        • Varautumisopas
      • Kansainvälinen avunanto
        • Kansainvälinen siviilivalmiusyhteistyö
        • Pelastuspalvelumekanismi
      • Hyvinvointialueiden valtakunnalliset tavoitteet
      • Pelastustoimen toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
      • Tietoa aluevaltuutetulle
        • Pelastustoimen tehtävät
        • Palveluiden järjestäminen ja ohjaus
        • Pelastustoimen rahoitus hyvinvointialueilla
        • Pelastustoimen henkilöstö
    • Hätäkeskustoiminta
      • Hätäkeskukset
      • Hätäkeskuslaitoksen palvelut
      • Lainsäädäntö
    • Rajaturvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset rajaturvallisuuteen
      • Rajojen valvonta
      • Meripelastus
      • Ympäristövahinkojen torjunta merialueilla
      • Älykkäät rajat
      • Frontex-yhteistyö
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Maahanmuutto
      • Hallitusohjelman uudistukset maahanmuuttopolitiikkaan
        • Pysyvän oleskeluluvan edellytysten tiukennukset
      • Toimijat ja vastuut
        • Laajamittainen maahantulo ja varautuminen
      • Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka
        • Perheenyhdistäminen
      • Turvapaikanhakijat ja pakolaiset
        • Kiintiöpakolaiset
          • Usein kysytyt kysymykset pakolaiskiintiöstä
        • Usein kysytyt kysymykset turvapaikanhakijoista
      • EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkajärjestelmä
      • Maasta poistaminen ja poistuminen
        • Vapaaehtoinen paluu ja palauttaminen
        • Takaisinottosopimukset
      • Kansalaisuus
        • Kansalaisuuden saamisen edellytykset ja vaikutukset
        • Ulkosuomalaiset
        • Usein kysytyt kysymykset kansalaisuuden menettämisestä
        • Usein kysytyt kysymykset kaksoiskansalaisuudesta
      • Laittoman maahantulon ja oleskelun torjunta
      • Lainsäädäntö
    • Kansallinen turvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset kansalliseen turvallisuuteen
      • Mitä on kansallinen turvallisuus?
        • Kriittisen infrastruktuurin suojaaminen
      • Siviilitiedustelu
        • Usein kysytyt kysymykset
      • Hybridiuhat
      • Kyberturvallisuus
      • Lainsäädäntö
    • Siviilikriisinhallinta
      • Suomen tavoitteet
      • Suomalaiset operaatioissa
      • Näin haet siviilikriisinhallintatehtäviin
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Suomen lippu ja vaakuna
      • Liputuspäivät ja -ajat
        • Liputuspäivät 2025
        • Liputuspäiväesitykset
      • Suruliputus
      • Liputus EU-lipulla
      • Lippujen arvojärjestys
      • Tietoa lipusta
        • Lipun historia
      • Vaakuna
      • Lippu ja vaakuna elinkeinotoiminnassa
      • Usein kysytyt kysymykset
      • Lainsäädäntö
      • Liputan-sovellus
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
      • Vuosiarkisto
    • Kolumnit
    • Avoimet työpaikat
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
      • Ilmiöpäivät
    • Tilaa ajankohtaisaineistoja
    • Ukraina
      • Materiaaliapu Ukrainaan
        • Laptops for Ukraine
        • Lähetetty siviiliapu
      • Avun tarjoaminen ukrainalaisille
      • Tilapäinen suojelu
      • Ohjeita kunnille
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Itärajan tilanne
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Siviilitiedustelulainsäädännön uudistaminen
    • Passihanke
    • Rikostorjunnan vahvistaminen
      • Vastauksia biometrisia tietoja koskevasta sääntelystä
    • Rahapelijärjestelmän uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Ampumaratahanke
    • Kansalaisuuslain uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • EU-turvallisuustietojärjestelmien tietojen yhteentoimivuus
    • Turvalliset satelliittiviestintäyhteydet
    • Kaikki sisäministeriön hankkeet
    • Lainsäädäntösuunnitelma
    • Lausuntokierroksella
  • Julkaisut
    • Kertomukset ja selvitykset
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Sisäministeri
      • Kansliapäällikkö
      • Osastot ja yksiköt
    • Hallinnonala
    • Sisäisen turvallisuuden selonteko
    • Konsernistrategia
    • Toiminta ja talous
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • EU-valmistelujaostot
      • Suomi ja Nato
    • Laillisuusvalvonta
      • Laillisuusvalvonta hallinnonalan virastoissa
      • Kertomukset
    • Valmiusasiat
    • Tutkimustoiminta
      • Sentimentti-tietotyökalu
      • Strateginen ennakointitoiminta
      • EU:n TKI-hankkeet
    • Rahastot
    • Sisäministeriö työpaikkana
      • Henkilöstö
      • Vastuullisuus ja arvot
      • Henkilöstöedut
      • Palkkaus
      • Hakeminen ministeriöön
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu sisäministeriöläisten työhön
      • Sisäministeriöläiset maailmalla
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Ilmoittajansuojelu
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asia vireille
    • Tietopyyntö ministeriöön
    • Johdon, osastojen ja yksiköiden yhteystiedot
    • Viestintäyksikön yhteystiedot
    • Palaute
    • Tietosuoja
      • Evästeet verkkosivustolla
    • Saavutettavuusseloste
      • Liputan-sovelluksen saavutettavuusseloste
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus