Urheilutilaisuuksien porttikiellolle kannatusta poliisilta ja tapahtumajärjestäjiltä
Sisäministeriö on lähettänyt lausunnolle raportin, jossa selvitetään häiriökäyttäytymistä urheilutilaisuuksissa ja miten turvallisuutta tulisi yleisötilaisuuksissa parantaa. Raportista käy ilmi, että poliisilaitokset, jalkapallon sekä jääkiekon huippusarjat näkevät nykyisessä turvallisuustilanteessa selkeän tarpeen porttikieltojärjestelmälle ja häiriökäyttäytyjien rekisteröimiselle.
Porttikiellolla tarkoitetaan sitä, että henkilölle voidaan antaa pääsykielto urheilutapahtumaan, jos on olemassa perusteltu riski siitä, että henkilö syyllistyy tapahtuman aikana rikokseen ja häiritsee tapahtuman turvallisuutta. Urheilutapahtumissa häiriökäyttäytyminen ilmenee muun muassa pyroteknisten tuotteiden käyttämisenä, väkivaltaisena käytöksenä, esineiden heittelynä, kentälle ryntäämisenä ja rasistisena käytöksenä.
Jääkiekon SM-liigaa seuraa vuosittain noin 2.4 miljoonaa ja jalkapallon Veikkausliigaa noin 450 000 katsojaa. Raportissa todetaankin, että häiriötilanteet asettavat vaaraan tekijöiden ja kohteiden lisäksi myös suuria määriä sivullisia. Yksittäisten henkilöiden väkivaltaisen käyttäytymisen lisäksi Suomessa on myös useita esimerkkejä kannattajajoukkojen sopimista ja järjestämistä joukkotappeluista jalkapallon- ja jääkiekon ottelutapahtumien yhteydessä.
Monissa EU-maissa porttikieltojärjestelmä käytössä
Suomi on ratifioinut eurooppalaisen yleissopimuksen koskien katsojien väkivaltaa ja epäsopivaa käyttäytymistä urheilutilaisuuksissa. Yleissopimuksen mukaisesti tapahtumissa on huolehdittava siitä, että väkivaltaan tai muihin rikollisiin tekoihin syyllistyneet tunnistetaan ja asetetaan syytteeseen lain mukaan. Yleisötilaisuuksien turvallisuudesta huolehtiminen on tilaisuuksien järjestäjien vastuulla.
Sisäministeriö teki vuonna 2009 selvityksen porttikielloista Euroopan neuvoston jäsenmaissa. Selvitykseen vastasi 28 jäsenmaata. Vastanneista maista 23 ilmoitti, että heillä on käytössään porttikieltojärjestelmä. Porttikieltojen pituudet vaihtelivat 15 päivästä elinikäiseen porttikieltoon. Lisäksi porttikieltojen rikkomisen rangaistuskäytäntö vaihteli sakkorangaistuksesta vankeusrangaistukseen.
Häiritsevästä käytöksestä seuraisi rangaistus
Raportin laatineessa työryhmässä on ollut edustaja sisäministeriön lisäksi opetus- ja kulttuuriministeriöstä, Poliisihallituksesta, Suomen palloliitosta ja jääkiekon SM-liigasta. Niin poliisille kuin jalkapallon ja jääkiekon seuratoimijoille tehdyn kattavan kyselyn perusteella ilmenee, että nykyisessä turvallisuustilanteessa nähdään selkeä tarve porttikieltojärjestelmälle sekä häiriökäyttäytyjien rekisteröimiselle. Poliisilaitosten osalta noin 90 prosenttia vastaajista ja tapahtumajärjestäjien osalta yli 70 prosenttia kannatti porttikieltojärjestelmän luomista.
Työryhmä ehdottaa porttikieltojärjestelmää, joka ei perustuisi erilliselle lainsäädännölle vaan järjestelmän perusteet luotaisiin sopimusvapauden puitteissa. Porttikieltojärjestelmä voitaisiin perustaa jonkin urheilun kattojärjestön alaisuuteen. Siihen voisivat liittyä kaikki ne lajijärjestöt, jotka katsovat tarpeelliseksi ottaa järjestelmän käyttöönsä. Näiden tahojen järjestämiin tilaisuuksiin osallistuvat katsojat sitoutuisivat noudattamaan järjestäjän määrittelemiä käyttäytymissääntöjä. Henkilölle, joka ei sääntöjä noudata, voitaisiin asettaa porttikielto ko. järjestäjän tapahtumiin.
Nykyisestä lainsäädännöstä puuttuu rangaistussäännös, jolla voidaan tehokkaasti puuttua esimerkiksi kentälle ryntäämiseen tai muunlaiseen urheilutapahtuman häiritsemiseen. Porttikieltotyöryhmä esittää, että se ministeriö, jonka vastuulle kyseessä oleva lainsäädäntö kuuluu, käynnistäisi lainsäädäntöhankkeen, jossa tietyt teot urheilutapahtumissa, säädettäisiin rangaistaviksi.
Porttikieltoraportin tausta
Sisäasiainministeriö asetti 13.11.2012 työryhmän yleisötilaisuuksien porttikieltojärjestelmän tarpeellisuuden selvittämiseksi ja arvioimiseksi. Työryhmän tehtävänä oli arvioida, onko Suomessa tarvetta ja edellytyksiä yleisötilaisuuksia koskevalle porttikieltojärjestelmälle.
Työryhmän asettamisen taustalla olivat myös jääkiekon SM-liigan vuonna 2009 sisäministeriölle laatima anomus rajoitettujen poliisivaltuuksien saamiseksi liigassa toimiville turvallisuuspäälliköille sekä kevätkaudella 2012 eduskunnassa tehdyt kaksi porttikieltojärjestelmään liittynyttä kirjallista kysymystä.
Lisätietoja aiheesta:
www.intermin.fi/fi/lainvalmistelu/muut_lainvalmisteluhankkeet/porttikieltotyoryhma
Sivulta voit myös tilata uutisia valmistelun etenemisestä omaan sähköpostiisi.
Lisätietoja:
poliisitarkastaja Pekka Aho, 0295 488 594