Esitys uudeksi rahankeräyslaiksi lausunnolle
Sisäministeriö on lähettänyt lausunnolle hallituksen esitysluonnoksen uudeksi rahankeräyslaiksi, joka korvaisi nykyisen rahankeräyslain. Tavoitteena on joustavoittaa rahankeräystoimintaa muun muassa siirtymällä nykyisestä ennakollisesta lupamenettelystä ilmoituksenvaraiseen menettelyyn.
Hallinnollisesti rahankeräysasiat siirtyisivät Poliisihallitukselta ja paikallisilta poliisilaitoksilta maistraatille. Rahankeräysten hallinnointia varten perustettaisiin julkinen rahankeräysrekisteri, jolla pyritään vähentämään rahankeräyksiin liittyviä väärinkäytöksiä sekä edistämään rahankeräysten yleistä luotettavuutta ja lahjoitusvalmiutta.
Luottamuksen edistämiseksi rahankeräyksiä koskisi myös tilitysvelvollisuus ja velvollisuus käyttää rahankeräystuotto ilmoitettuun keräyskohteeseen. Rahankeräysilmoituksia ja rahankeräystilityksiä vastaanottavana rekisteriviranomaisena toimisi maistraatti, joka voisi kieltää rahankeräyksen toimeenpanon ja asettaa uhkasakon jos tilitysvelvollisuutta ei ole noudatettu.
Pääministeri Stubbin hallituksen 24.6. julkistettuun ohjelmaan on kirjattu, että käynnistetään lainsäädäntöhanke, jonka myötä rahankeräykset vapautetaan nykyisenkaltaisesta lupamenettelystä vastaamaan nykypäivän toimintaympäristöä. Esitysluonnos on valmisteltu sisäministeriön asettamassa lainsäädäntöhankkeessa. Hankkeella on myös liittymäpinta hallituksen tavoitteeseen purkaa turhaa sääntelyä.
Myös osakeyhtiöt ja julkisyhteisöt voisivat käynnistää rahankeräyksen
Myös muut kuin yleishyödylliset yhteisöt ja säätiöt voisivat jatkossa kerätä rahaa rahankeräyksillä. Lisäksi rahankeräyksillä kerättyjä rahoja voitaisiin käyttää muuhunkin kuin yleishyödylliseen tarkoitukseen.
Suomessa rekisteröidyt yhteisöt kuten yhdistykset, säätiöt ja osakeyhtiöt voisivat käynnistää rahankeräyksen. Myös julkisyhteisöt kuten evankelis-luterilainen kirkko ja kunnat kuuluisivat rahankeräyksiin oikeutettujen piiriin. Taloudellisissa vaikeuksissa olevan yksittäisen henkilön tai perheen auttamiseksi voisi myös perustaa avustusrenkaan, jonka avulla voisi kerätä rahaa.
Rahankeräysilmoitusten määrä tulee lisääntymään
Rahankeräykseen oikeutettujen tahojen määrän lisääntyessä ja menettelyn helpottuessa rahankeräysilmoitusten määrä tulee todennäköisesti lisääntymään. Etukäteen ei voida antaa tarkkoja arvioita määristä tai siitä, kuinka paljon työpanosta rahankeräysilmoitusten rekisteröintiin ja tilitysten tarkastamiseen keskimäärin tulee kulumaan. Tavoitteena on kuitenkin rahankeräysten täytäntöönpanojen nopeuttaminen.
Uuden rahankeräyslain tavoitteena on myös selventää rahankeräyksen ja joukkorahoituksen välistä suhdetta. Esityksessä ehdotetaan, että kaikenlainen vastikepohjainen joukkorahoitus rajataan rahankeräyslain soveltamisalan ulkopuolelle.
Laajaa vuoropuhelua intressitahojen kanssa
Rahankeräyslainsäädännöstä on kuluvalla hallituskaudella käyty laajaa vuoropuhelua. Sisäministeriö on järjestänyt kaksi laajaa kuulemistilaisuutta eri intressitahoille sekä järjestänyt sähköisen kansalaiskuulemisen oikeusministeriön ylläpitämässä otakantaa.fi -palvelussa. Esiselvitys- ja valmistelutyön yhteydessä ministeriön virkamiehet ovat tavanneet rahaa keräävien järjestöjen edustajia. Edellä mainituissa tilaisuuksissa esitetyt näkemykset on otettu huomioon hallituksen esityksen valmistelussa.
Esitysluonnoksessa ehdotetaan myös, että rahankeräysrikoksia koskevia rangaistussäännöksiä muutetaan. Harhaanjohtavaan ja petokselliseen toimintaan liittyvät teot rangaistaisiin rahankeräysrikoksina ja lievemmät hallinnollisten velvoitteiden laiminlyönnit rangaistaisiin vastaisuudessa rahankeräysrikkomuksina. Henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa annettuun lakiin tehtäisiin lupa- ja valvonta-asioiden lakkauttamisesta poliisissa johtuvat muutokset.
Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan noin vuoden kuluttua niiden hyväksymisestä ja vahvistamisesta.
Lisätietoja hankesivulta:
www.intermin.fi/fi/lainvalmistelu/rahankerayslain_muuttaminen
Lisätietoja:
erityisavustaja Iina Mattila, 0295 418 806
ylitarkastaja Jukka Tukia, 0295 488 573