Rahapelilainsäädäntöä koskeva esiselvitys
Sisäministeriö selvitti rahapelilainsäädännön kehittämistarpeita. Esiselvitys julkaistiin toukokuussa 2019.
Rahapelilainsäädäntöä koskeva esiselvitys
Usein kysytyt kysymykset
-
Selvitystyön taustalla oli pääministeri Juha Sipilän hallituksen toimeksianto selvittää rahapelilainsäädännön uudistamistarpeita tiettyjen asiakokonaisuuksien osalta. Nämä olivat teknisten estotoimenpiteiden mahdollinen käyttöönotto, mahdollisuus laajentaa pelaajan itsensä asettamia pelikieltoja sekä Veikkaus Oy:n kanavointikyvyn vahvistamiseen liittyvät seikat. Kanavointi tarkoittaa rahapelien kysynnän ohjaamista luvalliseen ja säänneltyyn rahapelitarjontaan.
Toimeksiantona ei ole ollut selvittää mahdollisia lainsäädännön uudistamistarpeita kokonaisuudessaan. Hallituksen toimeksianto ilmenee talouspoliittisen ministerivaliokunnan muistiosta.
Kyse on virkatyönä tehdystä esiselvityksestä poliittisen päätöksenteon tueksi. Esiselvityksessä on selvitetty toimeksiannon mukaisesti edellä mainittujen asiakokonaisuuksien toteuttamiseen liittyviä oikeudellisia ja käytännön edellytyksiä sekä mahdollisia lainsäädäntömuutostarpeita.
-
Esiselvityksen perusteella rahapelilainsäädäntöä voitaisiin kehittää monin tavoin toimeksiannon mukaisten asiakokonaisuuksien osalta. Alle on listattu tiivistetysti johtopäätösten pääkohtia.
Estotoimenpiteet
Teknisillä estotoimenpiteillä voitaisiin vähentää rahapelien saatavuutta ja saavutettavuutta sekä siten rahapelaamiseen liittyviä haittoja. Niiden käyttöönotolle Manner-Suomen ulkopuolelle suuntautuvassa rahapelaamisessa ei vaikuttaisi olevan oikeudellisia esteitä. Käytännön haasteita käyttöönotolle voivat olla esimerkiksi estotoimenpiteiden kierrettävyys ja oikea kohdentaminen.
Pelikiellot
Pelaajien omasta aloitteesta asetettavat pelikiellot toimivat nyt käytännössä Veikkaus Oy:n pelikasino- ja verkkopelaamisessa. Esiselvityksessä todetaan, että kieltomahdollisuuksia voitaisiin kehittää pelisalipelaamisen osalta siten, että pelisaleissa olisi sisäänpääsyvalvonta pelikasinon tapaan ja että pelikielto voisi koskea kaikkia Veikkaus Oy:n pelisaleja.
Esiselvityksen mukaan voisi olla tarpeen tarkastella myös järjestelmää, jossa pelaaja voisi asettaa verkossa itselleen pelikiellon myös pelisaleihin tai pelikasinoon.
Pelikasinon osalta voisi olla perusteltua, että pelikielto voisi olla voimassa myös toistaiseksi. Verkkopelien osalta sääntelyä voitaisiin tehostaa niin, että peli- tai peliryhmäkohtainen esto voisi olla voimassa toistaiseksi.
Maksutavat
Veikkaus Oy:n rahapelejä ei voi maksaa luottokorteilla. Esiselvityksen mukaan luottokorttimaksamisen salliminen voisi rahapelaamisessa johtaa velkaantumiseen.
Voittojen lunastusaika
Eri rahapelien voittojen lunastamisessa voitaisiin lain selkeyttämiseksi siirtyä yhtenäiseen vanhentumisaikaan. Jos voittojen lunastamisaika lyhenisi, tunnistautuneena pelaaminen saattaisi yleistyä.
Kansainvälinen toiminta
Esiselvitykseen sisältyy erillinen EU-oikeudellinen selvitys Veikkaus Oy:n kansainvälisen toiminnan edellytyksistä pelien kehittelyssä ja yhteispoolipelaamisessa. Tällainen yhteistyö voi tietyin edellytyksin olla mahdollista myös yksinoikeusjärjestelmässä. Yhteistyön pyrkimyksenä on tällöin oltava kysynnän kanavoiminen Veikkaus Oy:n pelitarjontaan.
-
Esiselvitystyön aikana on kuultu laajasti eri asiantuntijoita, jotta kehittämistarpeita voitaisiin tarkastella mahdollisimman monelta kantilta.
Selvityksessä on kuultu asiantuntijoita sosiaali- ja terveysministeriöstä, liikenne- ja viestintäministeriöstä, oikeusministeriöstä, työ- ja elinkeinoministeriöstä, valtiovarainministeriöstä, liikenne- ja viestintävirastosta, Poliisihallituksesta, keskusrikospoliisista, Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta, Finanssivalvonnasta, Kilpailu- ja kuluttajavirastosta, Finanssiala ry:stä, Nordea Bank Oyj:stä, Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto FiCom ry:stä, Finnet-liitto ry:stä, DNA Oyj:stä, Elisa Oyj:stä sekä Telia Finland Oyj:stä.
Lisäksi hankkeessa on kuultu Ahvenanmaan maakunnan hallitusta, Veikkaus Oy:tä, Suomen Urheiluvedonlyöjät ry:tä sekä Suomen Pokerinpelaajat ry:tä.
Sisäministeriö on saanut tietoa muista Pohjoismaista erityisesti teknistä estotoimista. Lisäksi selvitystyötä varten sisäministeriö on pyytänyt Euroopan unionin jäsenvaltioilta tietoja näiden sääntelystä liittyen rahapelien maksamiseen eri maksuvälineillä sekä tietoja sääntelystä liittyen voittojen perimistä koskeviin vanhentumisaikoihin.
Selvitystyössä on käytetty rahapelaamista koskevia väestötutkimuksia. Valmistelussa on tutustuttu myös Peliklinikan asiakaskyselyn tuloksiin. Peliklinikka tarjoaa apua ihmisille, joille rahapelaaminen aiheuttaa ongelmia.
-
Yksinoikeusjärjestelmän perusteena ja tavoitteena on rahapelihaittojen ehkäiseminen ja vähentäminen. EU-oikeuden mukaan yksinoikeustoimijalle voidaan sallia laajakin pelivalikoima ja tietynlainen markkinointi, jos tämä on perusteltua kysynnän ohjaamiseksi (kanavointi) yksinoikeustoimijan tarjontaan.
Jos estotoimenpiteet vähentävät yksinoikeusoikeustoimijan ulkopuolista rahapelitarjontaa, vähenee myös yksinoikeustoimijan tarve laajaan pelivalikoimaan ja markkinointiin.
-
Arvio perustuu muun muassa rahapelikyselyyn, asiantuntijakuulemisiin ja pelaajilta saatuun palautteeseen.
Manner-Suomen ulkopuolelle pelataan erilaisia pelejä, ja pelaajien syyt pelata muita kuin Veikkaus Oy:n rahapelejä voivat poiketa toisistaan. Veikkaus Oy:n pelivalikoimaan ei välttämättä kuulu samoja pelejä kuin mitä ulkopuoliset rahapeliyhtiöt tarjoavat. Näistä syistä ei voida esittää tosiasiana, että estotoimenpiteiden johdosta kaikki pelaaminen siirtyisi Veikkaus Oy:n peleihin.
Osa pelaamisesta voi siirtyä Veikkaus Oy:n peleihin, mutta osa pelaajista voi myös lopettaa pelaamisen. Tästä syystä johtopäätöksissä todetaan, että pelaaminen ei välttämättä siirtyisi merkittävässä määrin Veikkaus Oy:n peleihin.
-
Toimeksiantona ei ollut selvittää mahdollisia rahapelilainsäädännön uudistamistarpeita kokonaisuudessaan. Raha-automaattipelaamisen osalta sisäministeriössä valmisteltiin pakollista tunnistautumista koskevat lakimuutokset. Eduskunta hyväksyi lakimuutokset keväällä 2019, ja pakollinen tunnistautuminen otetaan käyttöön 2022.
-
Esiselvitys on alustava arvio lainsäädännön kehittämistarpeista eikä tässä vaiheessa ei ole valmisteltu lainsäädäntömuutosehdotuksia. Mahdolliset jatkotoimenpiteet riippuvat hallituksen linjauksista.