Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
  • Work Help Finland
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Ändringar föreslås i behandlingen av asylsökandes nya ansökningar

sisäministeriö
Utgivningsdatum 5.12.2018 11.47 | Publicerad på svenska 5.12.2018 kl. 13.31
Typ:Pressmeddelande 142/2018

Behandlingen av nya ansökningar om internationellt skydd behöver ändras. En regeringsproposition om detta överlämnades till riksdagen den 5 december. Ändringarna grundar sig på EU:s asylförfarandedirektiv. Finland har inte tidigare tagit alla direktivets bestämmelser in i utlänningslagen.

– En rättsstat ska garantera en rättvis behandling av asylansökningar. Till det hör också besvärsrätt till domstolar och möjlighet att göra en ny ansökan, om det finns ett giltigt skäl. Asylsystemet fungerar dock inte om den som fått avslagsbeslut som vunnit laga kraft inte lämnar landet. Syftet med de ändringar som nu görs är att förhindra missbruk av nya ansökningar i fördröjningssyfte, säger inrikesminister Kai Mykkänen.

Med ny ansökan avses en ansökan om internationellt skydd som en utlänning lämnar in efter att ha meddelats ett lagakraftvunnet beslut av Migrationsverket eller förvaltningsdomstolen på sin tidigare ansökan.

Avsikten är att effektivisera behandlingen av asylsökandes nya ansökningar genom att precisera förutsättningarna för att ta upp nya ansökningar till prövning. Lagändringen hindrar dock inte att man gör nya ansökningar.

Sökanden ska i fortsättningen kunna ange motiverade skäl för varför hen inte tidigare har lagt fram de grunder som anges i samband med den nya ansökan. Sådana skäl kan vara förändringar som skett i sökandens hemland eller i sökandens personliga situation i Finland. Sökanden kan också ha motiverade skäl som beror på exempelvis utsatt ställning, skam eller rädsla. Dessa grunder beaktas när Migrationsverket utreder om den nya ansökan ska tas upp till prövning.

När det gäller en första ny ansökan är den faktiska tröskeln för att ta upp ansökan till behandling i praktiken lägre än när det gäller senare nya ansökningar, eftersom sökanden i samband med den nya ansökan mycket väl kan ha sådana skäl att framföra grunder för ansökan som anknyter till ovan nämnda situationer.

Nya ansökningar i fördröjningssyfte ska inte förhindra återsändande

Ett beslut om avvisning som har meddelats med stöd av att sökanden fått avslag på sin första asylansökan ska också kunna verkställas trots en ny ansökan, om den nya ansökan inte uppfyller förutsättningarna för att tas upp till prövning och om den har lämnats in endast för att förhindra eller fördröja återsändandet. I praktiken avses med detta situationer där förberedelserna för avlägsnandet ur landet redan har gjorts och en ny ansökan lämnas in t.ex. först på flygfältet.  En ny ansökan måste alltså lämnas in genast när grunder för den finns, och inte till exempel först när personen ska återsändas.

Enligt Migrationsverkets statistik har antalet nya ansökningar ökat kraftigt under 2017 och 2018. Många sökanden har redan lämnat in flera nya ansökningar. Cirka hälften av alla ansökningar om internationellt skydd som lämnats in i Finland är nya ansökningar.

Preciseringar i omhändertagande av resedokument och i rätten att arbeta

I utkastet till regeringens proposition föreslås också bestämmelser om omhändertagande av resedokument för den som har sökt internationellt skydd och preciseras när rätten till arbete för den som sökt internationellt skydd börjar och upphör. En asylsökande kan börja arbeta tre månader efter det att ansökan lämnades in om hen har ett pass, och sex månader efter inlämnandet av ansökan om hen inte har ett pass. Samma tidsfrist gäller också nya ansökningar. Rätten att arbeta upphör när Migrationsverkets beslut blir verkställbart.

Prövningen av tillgången på arbetskraft ska dessutom inte längre tillämpas på en person som har arbetat ett år i Finland med stöd av uppehållstillstånd för arbetstagare. Arbetstagaren ska också kunna byta bransch utan att prövning av tillgången på arbetskraft tillämpas, om hen annars uppfyller kompetenskraven för branschen. Ändringen grundar sig på den riktlinje som regeringen slog fast vid budgetförhandlingarna.

Familjeåterföreningen ändras när det gäller personer som fyllt 18 år under asylprocessen

I samband med projektet ska man också göra de ändringar i utlänningslagen som EU-domstolens avgörande förutsätter. När det är fråga om familjeåterförening, ska utgångspunkten för åldersbedömningen av en flykting enligt avgörandet vara det datum när ansökan om internationellt skydd lämnades in.

Detta innebär att den som varit minderårig då hen anlänt till Finland men fyllt 18 år under asylprocessen behandlas som minderårig i ansökan om familjeåterförening. Avsikten är att ändringen gäller både personer som fått asyl och personer som åtnjuter alternativt skydd. En ansökan om familjeåterförening måste lämnas in inom tre månader efter att sökanden har fått del av beslutet om internationellt skydd.

Prövningen av tillgången på arbetskraft ska slopas när det gäller fortsatt tillstånd för arbetstagare

Prövningen av tillgången på arbetskraft ska inte längre tillämpas på en person som har arbetat ett år i Finland med stöd av uppehållstillstånd för arbetstagare. Arbetstagaren ska också kunna byta bransch utan att prövning av tillgången på arbetskraft tillämpas, om hen annars uppfyller kompetenskraven för branschen. Ändringen grundar sig på den riktlinje som regeringen slog fast vid budgetförhandlingarna.

– Det är oskäligt att den som redan arbetar lagligt i Finland stöter på prövning av tillgången på arbetskraft och kan bli tvungen att lämna landet i samband med byte av bransch eller uppgift. På detta sätt lockar vi inte experter och aktörer. Jag tror att ett enklare förfarande för fortsatta tillstånd uppmuntrar dem som är intresserade av arbete att söka sig till Finland. Samtidigt effektiviseras övervakningen av anställningsvillkoren för utländsk arbetskraft, konstaterar minister Mykkänen.

Lagändringarna avses träda i kraft så snart som möjligt efter det att de har antagits.

Ytterligare information

Kukka Krüger, ledande sakkunnig, tfn 0295 488 270, kukka.kruger@intermin.fi
Jarmo Tiukkanen, ledande sakkunnig, tfn 0295 488 606, jarmo.tiukkanen@intermin.fi (frågor som gäller uppehållstillstånd för arbetstagare)
Titta Andersson-Bohren, specialmedarbetare, tfn 050 513 1539, titta.andersson-bohren@intermin.fi (intervjuförfrågningar till minister Mykkänen)

Behandling av asylsökandes nya ansökningar
Kai Mykkänen
maahanmuutto päätökset turvapaikanhakijat työvoiman liikkuvuus

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
registratorskontoret.im@gov.fi 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
        • Uppföljning av åtgärderna
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • Strategiska mål för ordnandet av räddningsväsendet
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Frivillig återresa och återvändande
        • Avtal om återsändande
        • Vem kan återsändas och hur?
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
    • Work Help Finland
      • Tillgänglighetsutlåtande
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
      • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten 2021
      • Sammanfattning på lättläst språk
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • Prioriteringar för EU-frågor och internationella frågor
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
      • Blankett för inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
      • Begäran om material
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet