Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
  • Work Help Finland

Vuoden vaihtuessa pelastustoimen 22 aluetta aloittavat, kuntien määrä vähenee kahdella

inrikesministeriet
Julkaisuajankohta 19.12.2003 9.08
Tyyppi:Tiedote -

Uusi pelastuslaki tulee voimaan 1.1.2004. Vuoden alusta yksittäisten kuntien sijasta käytännössä kaikista pelastustoimen palveluista vastaa 22 pelastustoimen aluetta. Alueen pelastustoimen tehtäviin kuuluu mm. ylläpitää pelastustoimen järjestelmää, huolehtia valistuksesta, neuvonnasta, onnettomuuksien ehkäisystä, vahinkojen rajoittamisesta ja palotarkastuksista sekä toimia asiantuntijana pelastustointa koskevissa asioissa.

Pelastustoimen alueellistamiseen ja viranomaisten toimintaan liittyvien muutosten lisäksi uusi pelastuslaki sisältää uusia säännöksiä muun muassa omatoimisesta varautumisesta, onnettomuuksien ehkäisystä ja palovaroittimista. Pelastuslain mukaan muun muassa rakennuksen omistajat, liiketoiminnan harjoittajat ja muut yhteisöt ovat sekä asianomaisessa rakennuksessa että muussa toiminnassaan velvollisia ehkäisemään vaaratilanteiden syntymistä, varautumaan henkilöiden, omaisuuden ja ympäristön suojaamiseen vaaratilanteissa sekä varautumaan sellaisiin pelastustoimenpiteisiin, joihin ne omatoimisesti kykenevät.

Omatoimiseen varautumiseen liittyy tietyissä tapauksissa velvollisuus laatia etukäteen pelastussuunnitelma, jossa selvitetään mahdolliset vaaratilanteet, toimenpiteet niiden ehkäisemiseksi sekä muun muassa poistumis- ja suojautumismahdollisuudet. Pelastussuunnitelma on laadittava myös merkittäville yleisötapahtumille.

Pelastuslain mukaan huoneiston haltija on velvollinen huolehtimaan siitä, että asunto varustetaan palovaroittimella tai muulla laitteella, joka mahdollisimman aikaisin havaitsee alkavan tulipalon ja hälyttää asunnossa olevat. Majoitustiloja ja hoitolaitoksia koskee vastaava velvoite.

Luvattomat aseet, aseen osat, patruunat ja erityisen vaaralliset ammukset sekä räjähteet voi luovuttaa poliisille ilman seuraamuksia

Luvattomat ampuma-aseet, aseen osat, patruunat ja erityisen vaaralliset ammukset sekä räjähteet voi luovuttaa poliisille ilman seuraamuksia 1.1.2004 lähtien. Rangaistusuhasta vapautumisen ehtona on, että henkilö ilmoittaa esineestä oma-aloitteisesti ja luovuttaa sen poliisin haltuun. Armahdusmenettely ei vapauta henkilöä muista rikoksista kuin esineen laittomasta hallussapidosta.

Pääperiaatteena armahdusmenettelyssä on, että poliisin haltuun tulleet ampuma-aseet, aseen osat, patruunat ja erityisen vaaralliset ammukset palautetaan niiden alkuperäiselle lailliselle omistajalle, jos tällä on tai tämä saa luvan niiden hallussapitoon. Ampuma-ase voidaan tehdä myös pysyvästi ampumakelvottomaksi eli deaktivoida.

Jos ampuma-aseen omistajalla ei ole tai tämä ei saa lupaa esineen hallussapitoon eikä esinettä deaktivoida, omistajalla on kolme kuukautta aikaa etsiä aseelle sen hankkimiseen oikeutettu henkilö. Kolmen kuukauden jälkeen poliisi voi myydä aseen omistajan lukuun julkisella huutokaupalla. Varastetut aseet tai rikoksen tekemisessä käytetyt aseet poliisi takavarikoi.

Poliisilaitokset järjestävät kevään 2004 aikana alueellisia luvattomien ampuma-aseiden, aseen osien, patruunoiden ja erityisen vaarallisten ammusten sekä räjähteiden keräyskampanjoita. Alueellisista kampanjoista saa tietoa omalta poliisilaitokselta, paikallisista tiedotusvälineistä ja 2.1.2004 lähtien poliisin verkkosivuilta osoitteesta www.poliisi.fi/luvatonase.

Järjestyslain koirakuria koskeva uudistettu muotoilu voimaan 1.1.2004

Eduskunnan hyväksymä järjestyslain 14 §:n ns. koirakuria koskeva uusi muotoilu tulee voimaan 1.1.2004. Uuden muotoilun mukaan:"Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua."

Kuntien määrä vähenee kahdella

Kuntien määrä vähenee vuodenvaihteessa kahdella, kun Jäppilän, Pieksämäen maalaiskunnan ja Virtasalmen kunnat lakkautetaan ja perustetaan uusi Pieksänmaan kunta. Kuntia on ensi vuonna 444.

Lisäksi vuoden alussa tulee voimaan pienempiä kuntajaotuksen muutoksia seitsemällä alueella. Kuntajakoa eheytetään Lohtajan, Himangan, Toholammin kuntien ja Kannuksen kaupungin alueella, Mietoisten, Mynämäen, Nousiaisten ja Vehmaan kuntien alueella sekä Oulunsalon, Kempeleen, Muhoksen ja Ylikiimingin kuntien ja Oulun kaupungin alueella. Lisäksi kuntaraja muuttuu Nakkilan kunnan ja Harjavallan kaupungin välillä, Kittilän ja Muonion kuntien välillä, Virtain kaupungin ja Peräseinäjoen kunnan välillä sekä Karijoen ja Isojoen kuntien välillä.

Kuntien keskimääräinen valtionosuus on ensi vuonna 27,64 euroa. Tänä vuonna se on 27,55 euroa. Kuntien yleinen valtionosuus on tehtäviin sitomatonta. Se muodostuu keskimääräisestä asukaskohtaisesta euromäärästä, jota korotetaan muun muassa saaristoisuuden, syrjäisyyden ja kaksikielisyyden perusteella.

Sisäasiainministeriö tekee joulukuussa päätökset kuntakohtaisista yleisistä valtionosuuksista ja verotuloihin perustuvista valtionosuuksien tasauksista vuodelle 2004.

Kunnallinen eläkelaki muuttuu vuoden alusta

Kunnallisen eläkelain säännökset, jotka koskevat kuntoutusetuuksia ja kuntien eläkelautakunnan asemaa muutoksenhakuelimenä, muuttuvat vuoden alusta. Jatkossa kunnallisella eläkelaitoksella on velvollisuus järjestää ammatillista

kuntoutusta henkilölle, jolla voidaan todeta olevan sairaudesta, viasta tai vammasta johtuva uhka joutua työkyvyttömäksi. Laki sisältää myös säännökset osakuntoutusrahasta. Lisäksi kunnallisen henkilöstön eläkkeitä koskevissa päätöksissä ensimmäisenä muutoksenhakuasteena toimiva kuntien eläkelautakunta irrotetaan organisatorisesti ja taloudellisesti eläkepäätöksiä tekevästä kunnallisesta eläkelaitoksesta. Laki on osa työeläkkeiden kehittämistä koskevaa kokonaisuudistusta.

Aluekeskusohjelma jatkuu samoilla alueilla vuosina 2004-2006

Aluekeskusohjelmaa jatketaan vuosina 2004-2006 ohjelmaan vuonna 2001 nimetyillä alueilla. Ohjelma-alueet ovat: Rovaniemen seutu, Kemi-Tornion alue, Koillis-Suomi, Oulun seutu, Raahen seutukunta, Nivala-Haapajärven, Ylivieskan ja Siikalatvan seutukunnat yhdessä, Kajaanin kaupunkiseutu, Kokkolan seutukunta, Pietarsaaren seutu, Vaasan seutu, Seinäjoen seutu, Jyväskylän kaupunkiseutu, Jämsän seutu, Ylä-Savon talousalue, Kuopion seutu, Varkauden talousalue, Mikkelin seutu, Savonlinnan seutu, Etelä-Karjala, Joensuun seutu, Kouvolan kaupunkiseutu, Kotkan-Haminan seutu, Etelä-Pirkanmaan seutukunta, Tampereen seutukunta, Lahden alue, Hämeenlinnan seutu, Forssan seutu, Porin kaupunkiseutu, Rauman seutu, Turun seutu, Salon seutu, Vakka-Suomen seutukunta, Hyvinkään ja Riihimäen talousalue ja Itä-Uusimaa.

Saaristokuntia 13 ja saaristo-osakuntia 45

Saaristokuntia on 13 ja saaristo-osakuntia 45 vuosina 2004-2007. Saaristokunnat ja saaristo-osakunnat sijoittuvat 13 eri maakuntaan.

Valtioneuvoston päätti 18.12. saaristokunnista ja saaristo-osakunnista vuosiksi 2004-2007. Saaristokunnat ja saaristo-osakunnat edustavat suurimpia saaristoalueita, joihin kohdistetaan tehokkaimmat saaristopoliittiset toimet.

Lisätietoja: lainsäädäntöneuvos Mika Kättö, (09) 160 42975 (pelastuslaki), ylitarkastaja Mika Lehtonen, (09) 160 42354 (luvattomat aseet), hallitusneuvos Arto Sulonen, (09) 160 42805 (kunnallinen eläkelaki), ylitarkastaja Soile Lahti, (09) 160 44654 ja ylitarkastaja Mika Riipi, (09) 160 44507 (kuntajakoasiat), neuvotteleva virkamies Markku Nissinen, (09) 160 44522 (kuntien valtionosuudet), projektijohtaja Ulla-Maija Laiho, (09) 160 44340 (aluekeskusohjelma), neuvotteleva virkamies Jorma Leppänen, (09) 160 44513 0400 744 900 (saaristokunnat)

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
registratorskontoret.im@gov.fi 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
        • Uppföljning av åtgärderna
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • Strategiska mål för ordnandet av räddningsväsendet
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Frivillig återresa och återvändande
        • Avtal om återsändande
        • Vem kan återsändas och hur?
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
    • Work Help Finland
      • Tillgänglighetsutlåtande
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
      • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten 2021
      • Sammanfattning på lättläst språk
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • Prioriteringar för EU-frågor och internationella frågor
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
      • Blankett för inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
      • Begäran om material
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet