Ministeri Rajamäki: Poliisioppilaitoksen peruskiven muuraus
Arvoisat juhlavieraat,
Rakentamalla uuden poliisioppilaitoksen aikaansaamme paljon enemmän kuin vain yhden uuden rakennuksen. Tämä oppilaitos rakentaa turvallista ja hyvinvoivaa Suomea.
Suomalaisen yhteiskunnan perustan muodostavat vakaus ja turvallisuus. Vakaa ja hyvinvoiva yhteiskunta on Suomelle arvokas kilpailutekijä. Tämän kivijalan keskeinen osa ovat luotettavat ja ammattitaitoiset viranomaiset. Suomea ei tunneta korruptiosta eikä salakähmäisestä viranomaistoiminnasta tai röyhkeästä omien suosimisesta. Suomessa kaikki tietävät saavansa tarpeen tullen viranomaisilta samanlaisen, asiallisen ja ammattitaitoisen kohtelun.
Laadukkaalla, riittävän syvällä ja koko ammattiuran jatkuvalla koulutuksella on keskeinen osuus poliisin luottamuksen ja hyvän maineen rakentamisessa ja ylläpitämisessä. Koulutus vahvistaa kansalaisten luottamustan poliisiin sekä ammattikuntana että yksittäisinä turvallisuuden ammattilaisina.
Hyvät kuulijat,
Koulutuksen laatu muodostuu laajasta kokonaisuudesta. Siihen tarvitaan muun muassa hyvä opetuksen sisältö ja selkeät, työelämän tarpeita vastaavat tavoitteet. Uuden poliisioppilaitoksen kautta tapahtuu myös poliisien rekrytointi. Onnistuneilla opiskelijavalinnoilla saadaan motivoituneita ja työhön soveltuvia poliiseja hallinnon eri tehtäviin. Tässä kokonaisuudessa on myös koulutuksen puitteiden oltava kunnossa. Vaativaan ammattiin kouluttautuminen edellyttää monipuolisia harjoitusmahdollisuuksia sekä nykyaikaisia opetusvälineitä. Yhden tärkeimmistä tekijöistä tässä kokonaisuudessa muodostavat hyvät ja ammattitaitoiset opettajat.
Poliisiammattikorkeakoulun opettajien kelpoisuusvaatimukset ovat samat kuin "siviilipuolen" ammattikorkeakouluissa. Poliisiammattikorkeakoulun opettajat, samoin kuin Poliisikoulunkin kouluttajat ovat kiitettävästi osallistuneet itsensä kehittämiseen ja suorittaneet mm. yliopistoissa jatko-opintoja ammatillisen täydennyskoulutuksen lisäksi.
Akateemisuutta on lisännyt poliisimiesten mahdollisuus opiskella ja suorittaa korkeampi akateeminen tutkinto Tampereen ja Turun sopimusyliopistoissa. Toisaalta erilaisin taustatutkinnoin varustettujen henkilöiden rekrytoituminen poliisiin on syventänyt ja laajentanut poliisin henkilökunnan erikoisosaamista. Poliisihallinnossa, kuten yhteiskunnassa laajemminkin, tarvitaan vahvan kenttäosaamisen lisäksi syvää tieteellisen tason tutkimustyötä. Jotta operatiivisen toiminnan johtaminen voi perustua tiedolle ja faktoille, tarvitaan jatkuvaa seurantaa ja uutta tutkittua tietoa.
Poliisialan tutkimus- ja kehittämistoiminta on laajinta Poliisi-ammattikorkeakoulun tutkimusyksikössä, jossa tutkimustoimintaa toteutetaan poliisitoiminnan, poliisipsykologian, huumerikollisuuden, talousrikollisuuden ja kokonaisrikollisuuden alueilla. Lisäksi myös muissa poliisin yksiköissä tehdään laadukkaita tutkimuksia ja selvityksiä. Tutkimustoiminnan on omattava tietty joustavuus, jolloin tutkimuskohteita voidaan valita toimintaympäristössä tapahtuvien muutosten vuoksi juuri sieltä, missä tutkitun tiedon tarve on kaikista suurin. Toisaalta yhdistetyn poliisioppilaitoksen tutkimustoimintaa on systemaattisesti kehitettävä siihen suuntaan, että se palvelee laajasti koko sisäisen turvallisuuden kenttää. Tällaiselle tutkimustoiminnalle on selkeä tilaus! Tulee ennakkoluulottomasti selvittää, voidaanko Pelastusopiston ja Raja- ja merivartiokoulun kanssa yhteistyötä tehden saada tukea tuollaiselle toiminnalle ja niin, että paitsi kaikki osapuolet niin koko yhteiskunta hyötyisi. Mutta tarvitsemme myös yhteistyötä juuri maanpuolustuskorkeakoulun kanssa mm. terrorismin torjunnan kansainvälisten analyysien teossa.
Se, että poliisialalla on mahdollisuus opiskella nuoremmasta konstaapelista aina tohtoriksi asti, on poliisille myös selkeä rekrytointivaltti. Poliisin peruskoulutuksen statusta tulisikin arvioida uudelleen ja nostaa peruskoulutus ammattikorkeakoulutasoiseksi. Poliisikin joutuu kilpailemaan - rekrytoidessaan tulevaisuudessa yhä pienenevistä ikäluokista - yliopistojen ja muiden ammattikorkeakoulujen kanssa. Nuorelle on merkitystä sillä, että hän voi perustutkinnon jälkeen jatkaa opintojaan ammattikorkeakoulussa.
Lisäksi rekrytointihalukkuuteen tietysti vaikuttavat tulevan ammatin sisältö, sen yhteiskunnallinen merkitys ja arvostus sekä työpaikan saamisen varmuus ja jatkuvuus sekä tietysti palkkaus. Kaikki nämä asiat ovat poliisin ammatissa kunnossa.
Hyvät juhlavieraat,
Pääministeri Lipposen hallituksen alueellistamista koskevan linjauksen mukaisesti tein Poliisiammattikorkeakoulun siirtoa Tampereelle koskevan päätöksen 28.8.2003. Poliisiammattikorkeakoulun siirtohanke on edennyt suunnitelmien mukaan ja on kaikin puolin aikataulussa. Uusi oppilaitos tuo kaksi oman historian omaavaa poliisialan oppilaitosta yhteen. Uskon tutustumisen käyvän luonnostaan ja että yhdistäminen on suuri mahdollisuus uudelle oppilaitokselle.
Osaaminen ja kulttuurien yhdistäminen tekee suomalaisesta poliisikoulutuksesta entistä laadukkaamman. Poliisikoulutuksemme tulee kestämään kansainvälisen vertailun ja kelpaa myös vientituotteeksi. Oppilaitosten yhdistäminen tukee myös poliisimuseon siirtoa Tampereelle, mistä tein päätöksen 10.3.2004.
Oppilaitosten yhdistäminen edellyttää muutoksia, mutta vakinaisen henkilöstön asema alueellistamisen yhteydessä turvataan henkilöstöpoliittisten periaatteiden mukaisesti.
Suomi on ollut mukana Euroopan poliisiakatemian, CEPOLin toiminnassa sen perustamisesta lähtien. Meille suomalaisille CEPOL on tärkeä, koska se perustuu Suomen edellisellä puheenjohtajakaudella Tampereella joulukuussa 1999 pidetyn huippukokouksen päätelmiin. CEPOLin tavoite on kehittää ja harmonisoida eurooppalaista poliisikoulutusta rikosten torjunnassa, rikosten ennalta ehkäisyssä sekä yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämisessä erityisesti silloin, kun toiminnassa on mukana rajat ylittävä näkökulma. CEPOL on panostanut yhteisten koulutusstandardien kehittämiseen ja Euroopan sähköiseen poliisikoulutusverkkoon, jonka avulla voidaan parantaa oppimismahdollisuuksia kaikissa jäsenvaltioissa ja jota voidaan käyttää tutkimustiedon ja hyvien käytäntöjen levittämiseen.
Hyvät kuulijat,
Hyvän koulutuksen kautta saavutettava henkinen pääoma on enemmän kuin vain mielikuva. Nyky-yhteiskunnassa monipuolisuus, korkea yleissivistys ja kielitaito ovat poliisin ammatin välttämättömiä edellytyksiä. Myös kyky ymmärtää eri taustan omaavia ihmisiä ja taito yhteistyön tekemiseen kansainvälisellä kentällä ja vaikeissakin tilanteissa syntyvät paitsi ihmisten henkilökohtaisista ominaisuuksista myös koulutuksen kautta hankitusta ammattitaidosta.
Linjaukseni mukaisesti poliisien määrä säilytetään vuoden 2002 tasolla. Syksyllä 2003 tein päätöksen, jonka mukaan poliisikoulussa aloittavien oppilaiden määrä nostetaan 360:stä 408:aan. Tämä oli välttämätöntä, jotta poliisien määrä säilyy linjaamallani tasolla suurten ikäluokkien saavuttaessa lähivuosina eläkeiän.
Julkisuudessa on keskusteltu, osin väärinkin pohjatiedoin, uusien poliisien työllistymismahdollisuuksista. Kun otetaan huomioon suurten ikäluokkien eläkepoistuma sekä muu luonnollinen poistuma, löytyy jokaiselle poliisiksi valmistuvalle koulutustaan vastaavia töitä. Kuten muillakin elämän aloilla, halukkuus tosin kohdentuu tietyille paikkakunnille ja tiettyihin yksiköihin voimakkaammin kuin toisiin.
Kuluvan vuoden poliisin rahoituskehykseen kohdennetaan viime vuodelta siirtyvästä määrärahasta 8,5 miljoonaa euroa tukirahoitusta paikallispoliisin ja liikkuvan poliisin toimintaedellytysten turvaamiseen. Tämä rahoitus tulee ensisijassa käyttää henkilöstömenoihin. Tämän tukirahoituksen avulla poliisien määrä säilyy vuoden 2002 tasolla, jopa ylittää sen, ja avoimeksi tulevat poliisivirat voidaan täyttää. Jatkon kannalta on myös tärkeitä marraskuussa 2004 linjatut paikallispoliisin määrärahojen määräytymiskriteerit. Jatkossa määrärahoista ja niiden jakoon liittyvistä perusteita on päätettävä mahdollisimman nopeasti, siten, että vältetään epävarmuus käytännön toiminnan suunnittelussa.
Hyvät juhlavieraat,
Toivotan onnea ja menestystä uudelle poliisioppilaitokselle! Kiitos oppilaitosten henkilökunnalle, opiskelijoille ja kaikille oppilaitosten yhdistämisprosessissa sekä rakentamistyössä ahkeroiville ammattilaisille tähänastisesta työstä.
Kiitos!