Ministeri Räsänen: Hätänumero ja sen käyttö tunnetaan nykyään hyvin
- Jotta onnettomuudet pystytään eri viranomaisten kesken hoitamaan mahdollisimman hyvin, tulee toiminnan olla hyvin organisoitua ja sitä tulee suunnitella ja kehittää etukäteen ja yhdessä, sanoi sisäministeri Päivi Räsänen avatessaan PRO 112 -henkilön julkistamistilaisuuden Helsingissä 7.5.
Räsäsen mielestä Suomessa on onnistuttu hyvin tässä haasteellisessa tehtävässä. Osoituksena tästä ovat muun muassa Suomen hätäkeskustoiminnan saamat kansainväliset palkinnot.
Hätäkeskuspalvelujen imago ja hätänumeron tunnettuus on edelleen erittäin hyvällä tasolla. Taloustutkimus Oy:n tekemä tutkimus osoittaa myös, että kansalaisten tietoisuus siitä, millaisissa tilanteissa hätänumeroon tulee tai ei tule soittaa, on parantunut.
- Hätäkeskuspalvelujen tunnettuuden eteen tehty työ on siis myös tuottanut hyvää tulosta, toteaa ministeri Räsänen.
Rakenneuudistus edennyt suunnitellusti
Hätäkeskustoiminnan rakenneuudistus on edennyt suunnitellusti. Uusia keskuksia on syntynyt jo viisi ja vaikuttaa siltä, että myös Vaasan keskus saadaan toimintaan aikataulussaan.
- Uudistusta seurattaessa on jo nyt voitu todeta, että hätäpuheluihin vastataan nopeammin eikä hätäkeskusten sijaintipaikoilla ole merkitystä ilmoitusten vastaanoton tai hälytyspalvelujen antamisen kannalta. Myös hätäkeskusten henkilöstön työmäärät ovat tasaantuneet. Vaikka kehitettävää ja opittavaa on ollut paljon, henkilöstön sitoutuminen on ollut erinomaista, sanoo Räsänen.
Puheessaan ministeri myös korosti, että turvallisuuskriittisen hätäkeskustietojärjestelmän kehittäminen ja uudistuksen onnistunut loppuun saattaminen on kaikkien toimijoiden yhteinen tehtävä. Työhön tarvitaan edelleen myös yhteistoimintaviranomaisten ja muiden keskeisten toimijoiden aktiivista panostusta.
Ministeri Räsäsen puhe kokonaisuudessaan:
http://www.intermin.fi/fi/ajankohtaista/puheet
Lisätietoja:
erityisavustaja Niklas Andersson, 0295 488 213