Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
  • Work Help Finland
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Kommissionen föreslår förbättringar i EU:s politik för laglig migration

arbets- och näringsministerietinrikesministeriet
Utgivningsdatum 8.7.2022 10.40
Typ:Pressmeddelande

Europeiska kommissionen presenterade den 27 april ett åtgärdspaket som gäller en reform av den lagliga migrationen. I paketet ingick ett meddelande om att attrahera kompetens och talanger till EU och förslag till översyn av direktivet om ett kombinerat tillstånd och direktivet om varaktigt bosatta tredjelandsmedborgares ställning. Statsrådets ståndpunkter om direktivförslagen framgår av riksdagsskrivelserna den 8 juli.

Som en del av kompetens- och talangpaketet lade kommissionen fram ett förslag till översyn av direktivet om ett kombinerat tillstånd. I meddelandet efterlyses mer strategiska riktlinjer för laglig migration. Målet är att förbättra den internationella arbetskraftens rörlighet, hjälpa utbudet och efterfrågan på arbetskraft att mötas och avhjälpa bristen på kompetent arbetskraft.

Meddelandet är fortsättning på kommissionens meddelande i september 2020 om reformen av EU:s nya migrations- och asylpakt. Då betonade kommissionen behovet av att åtgärda bristerna i EU:s politik för laglig migration och av att försöka locka den kompetens och de talanger som behövs till EU.  Direktivförslagen är ett svar på detta behov.

Kommissionen vill stärka rättssäkerheten och skyddet för arbetstagare från tredjeländer

Samtidigt med meddelandet lade kommissionen fram två direktivförslag. Det ena av dem gäller översyn av direktivet om ett kombinerat tillstånd. Huvudsyftet med detta direktiv är att skapa ett enda ansökningsförfarande som kombinerar ett uppehållstillstånd för både arbete och vistelse, det vill säga ett kombinerat tillstånd. Direktivet garanterar också tredjelandsmedborgare samma rättigheter som medborgarna i den medlemsstat som beviljar det kombinerade tillståndet. 

Kommissionen föreslår att i direktivet tas in en definition av arbetsgivare. Definitionen förbättrar ställningen och stärker skyddet för arbetstagare från tredjeländer. Direktivets tillämpningsområde ska utvidgas så att det inkluderar de tredjelandsmedborgare som får eller har sökt skydd i enlighet med nationell lagstiftning, internationella förpliktelser eller praxis i en medlemsstat. Ändringen har ingen större inverkan på Finland eftersom dessa tredjelandsmedborgare även nu kan ansöka om uppehållstillstånd på grund av arbete, vilket också ger dem arbetstagarrättigheter. 

Ett kombinerat tillstånd gör det enklare att byta arbetsgivare

Enligt den gällande utlänningslagen ger ett branschspecifikt uppehållstillstånd för arbetstagare rätt att byta arbetsgivare under tillståndstiden endast om det nya arbetet finns inom samma bransch. Enligt kommissionens förslag ska arbetstagaren få byta arbetsgivare också inom andra branscher under den tid som det kombinerade tillståndet är i kraft. Vid byte av arbetsplats kan medlemsstaten kräva att arbetstagaren informerar ansvariga myndigheter om bytet av arbetsgivare och staten har också möjlighet att göra en prövning av tillgången på arbetskraft. Medlemsstaten kan även besluta om en väntetid på 30 dagar då det är möjligt att förhindra bytet av arbetsplats. Detta ska få grunda sig på prövning av tillgången på arbetskraft eller på brister som upptäckts i anställningsvillkoren. 

Om arbetstagaren blir arbetslös, får tillståndet inte återkallas under de första tre månaderna av arbetslösheten. Kommissionen betonar också att medlemsstaterna ska ha effektiva åtgärder för att bekämpa missbruk av direktivet. 

Ställningen som varaktigt bosatt tillåter rörlighet i EU-området

Det är redan nu möjligt för tredjelandsmedborgare som varit lagligen och oavbrutet bosatta i en medlemsstat i minst fem år att få ställning som varaktigt bosatta. Kommissionens direktivförslag syftar till att göra det enklare att få denna ställning. I fortsättningen kan tredjelandsmedborgare också uppfylla kravet på en vistelsetid på minst fem år genom att tillbringa olika perioder i flera medlemsstater. Även tillfällig vistelse, till exempel på grund av studier eller tillfälligt skydd, räknas med.

Ställningen som varaktigt bosatt ger många fördelar. Den är permanent och ger till exempel rätt arbeta och bedriva verksamhet som egenföretagare i den medlemsstat som har beviljat ställningen. Även nationella uppehållstillstånd ger dessa rättigheter, men en ställning som varaktigt bosatt i EU gör det enklare flytta till andra medlemsstater. Rätten att flytta till en annan medlemsstat är dock ingen självklarhet. Det finns flera villkor som måste uppfyllas, och enligt kommissionens förslag ska dessa villkor nu mildras. 

Direktivförslaget innebär att varaktigt bosatta och deras familjemedlemmar kan röra sig och arbeta också i andra medlemsstater än de som de först har bosatt sig i. Detta kan också bidra till effektivare arbetsmarknad inom EU och avhjälpa bristen på kompetent arbetskraft. Det blir också enklare för varaktigt bosatta att återvända till hemlandet för en viss tid utan att de förlorar sina rättigheter i EU. 

Kompetens och talanger behövs också utanför EU 

Enligt statsrådet är det viktigt att utveckla EU:s politik och lagstiftning om laglig migration samtidigt som man säkerställer att den gällande lagstiftningen genomförs effektivt. Att främja laglig migration är en nödvändig del av en balanserad migrations- och asylpolitik, och det svarar mot medlemsstaternas behov av kompetens och talanger även från länder utanför EU. 

Statsrådet ställer sig bakom kommissionens syfte att fastställa ett enda ansökningsförfarande för ett kombinerat tillstånd. Ändringsförslagen förbättrar arbetstagarens ställning, gör förfarandet smidigare och ökar sökandens kännedom om rättigheter, skyldigheter och förfaranden.

Statsrådet understöder kommissionens förslag om att garantera tredjelandsmedborgare samma rättigheter som medborgarna i den medlemsstat som beviljat det kombinerade tillståndet. Detta ökar jämlikheten, förbättrar rättsskyddet och minskar risken för exploatering av arbetskraft.

Statsrådet ställer sig också bakom kommissionens mål att stärka rättigheterna för varaktigt bosatta i EU och harmonisera dem med EU-medborgarnas rättigheter, vilket också ökar jämlikheten. Möjligheten för varaktigt bosatta i EU att flytta till och arbeta i andra medlemsstater förbättrar arbetsmarknadens effektivitet i hela EU.

Enligt statsrådet är det viktigt att medlemsstaterna också i fortsättningen kan bevilja såväl EU-uppehållstillstånd för varaktigt bosatta som nationella permanenta uppehållstillstånd. Det viktigaste är att tillstånden utgör en fungerande helhet som främjar integrationen av invandrare och ökar medlemsstaternas attraktionskraft.    

Mer information: 
Jarmo Tiukkanen, regeringssekreterare, arbets- och näringsministeriet, tfn 0295 047 355, jarmo.tiukkanen@gov.fi (direktivet om ett kombinerat tillstånd) 
Katri Niskanen, konsultativ tjänsteman, inrikesministeriet, tfn 0295 488 672, katri.niskanen@govsec.fi  (direktivet om varaktigt bosatta tredjelandsmedborgares ställning)
 

Valtioneuvoston yleisistunto 8.7.2022 VN 68/2022 (På finska)Länk till en annan webbplats
Beslut på finska Valtioneuvoston kirjelmä SM/2022/67Länk till en annan webbplats
Beslut på finska Valtioneuvoston kirjelmä TEM/2022/109Länk till en annan webbplats
beslut invandrare invandring statsförbund

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
registratorskontoret.im@gov.fi 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
        • Uppföljning av åtgärderna
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • Strategiska mål för ordnandet av räddningsväsendet
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Frivillig återresa och återvändande
        • Avtal om återsändande
        • Vem kan återsändas och hur?
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
    • Work Help Finland
      • Tillgänglighetsutlåtande
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
      • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten 2021
      • Sammanfattning på lättläst språk
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • Prioriteringar för EU-frågor och internationella frågor
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
      • Blankett för inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
      • Begäran om material
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet