Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
  • Work Help Finland
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Minderåriga skyddas mot spelproblem, marknadsföring av penningspel begränsas, nya sätt för att ingripa i olaglig spelverksamhet börjar utnyttjas

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 29.9.2010 7.30
Typ:Pressmeddelande -

Minderåriga ska skyddas mot spelproblem på ett effektivare sätt än tidigare. I samband med ändringen av lotterilagen i början av oktober får penningspel en allmän nedre åldersgräns på 18 år. Till skillnad från andra penningspel höjs den gällande åldersgränsen på 15 år för spelautomater till 18 år först den 1 juli 2011.

Ansvaret för övervakningen av åldersgränsen hör förutom till penningspelssammanslutningarna även till ombud och t.ex. sådana livsmedelsaffärer och kiosker där det finns spelautomater. För alla gäller att försummelse att övervaka åldersgränsen kan leda till straffrättsligt ansvar.

Marknadsföringen av penningspel begränsas. Marknadsföring av penningspel får inte riktas till minderåriga och den får inte framställa rikligt spelande på ett positivt sätt. En penningspelssammanslutning som fått penningspelstillstånd får marknadsföra penningspel och penningspelssammanslutningen om det sker på ett ansvarsfullt sätt och i syfte att styra efterfrågan till spel som är tillåtna i Finland.

Marknadsföring av spel som är förenade med en särskild risk för spelproblem, t.ex. vadhållningsspel och de flesta spelautomater, förbjuds på andra ställen än i särskilda spelsalar, kasinon och på travbanor. Trots marknadsföringsförbudet är det också när det gäller spel som är förknippade med en särskild risk för spelproblem tillåtet att ge information om spelobjekt, spelplatser, spelvillkor, spelavgifter, sannolikheten att vinna och vinster.

Polisstyrelsen får nya sätt att ingripa i olaglig spelverksamhet

Polisstyrelsen för nya behörigheter att ingripa i olaglig spelverksamhet samt felaktig marknadsföring av laglig spelverksamhet. I Finland kan penningspel anordnas och marknadsföras lagligt endast av en part som fått penningspelstillstånd, dvs. Veikkaus Ab, Penningautomatföreningen och Fintoto Ab. Utländska penningspelbolag får inte anordna eller marknadsföra sina spel i Finland.

- Regeringens linje i penningspelfrågan är tydlig. Finland vill stärka monopolsystemet, eftersom det är det effektivaste sättet att förebygga spelproblem och eventuell brottslighet förknippad till penningspel och att övervaka penningspelsverksamheten.

- Budskapet till andra än de penningspelssammanslutningar som fått penningspelstillstånd av statsrådet är tydligt: Penningspel får endast anordnas med tillstånd av statsrådet, sade inrikesminister Anne Holmlund i Helsingfors idag den 29 september vid fyra ministeriers gemensamma presskonferens om ändringen av lotterilagen.

Enligt Holmlund har Internet blivit en betydande kanal för förmedling av penningspel.

- Internet har gjort det möjligt att spela i snabb takt utanför den sociala kontrollen av närmiljön. Att spela på nätet kan innebära en särskild risk för spelproblem, men å andra sidan är det möjligt att övervaka spelandet och anordnande av nätspel på nya sätt. Spelaren kan själv sätta gränser för sitt spelande, men även en ansvarsfull penningspelssammanslutning eller myndigheterna kan begränsa spelandet, sade Holmlund.

Polisstyrelsen har till uppgift att övervaka att lotterilagen och konsumentskyddslagen följs vid marknadsföringen av penningspel. Penningspelssammanslutningarna ska varje år ge inrikesministeriet och Polisstyrelsen en rapport om hur penningspel har marknadsförts.

I lotterilagen som träder i kraft i början av oktober finns bestämmelser om att förbjuda anordnande av olagligt penningspel och lagstridig marknadsföring av lagligt penningspel samt om att förelägga vite för att ge eftertryck åt förbuden. Förbud och vite kan föreläggas av Polisstyrelsen. Förbudet kan riktas mot penningspelssammanslutningarna själva samt ombud, dem som upplåtit lokal för penningspel och de instanser som marknadsför penningspelen.

Lagen innebär att lotteriförseelser i samband med penningspelsverksamhet börjar dömas med strängare straff som penningspelsbrott.

Social- och hälsovårdsministeriet stärker förebyggandet av spelproblem

Ett viktigt mål med den finländska penningspelspolitiken är att förebygga spelproblem. I den nya lotterilagen utvidgas och preciseras social- och hälsovårdsministeriets uppgift när det gäller att förebygga spelproblem och utveckla vården av personer med spelproblem. Enligt omsorgsminister Paula Risikko ligger den ökade oron för riskerna med penningspel bakom ändringen. I synnerhet barn och unga ska skyddas mot spelproblem tack vare åldersgränsen på 18 år som fastställs i den nya lagen.

Social- och hälsovården och de som arbetar med unga ska få bättre beredskap att identifiera, förebygga och sköta spelproblem. För detta syfte har man producerat t.ex. webbkurser och utbildningsmaterial. Det är mycket svårt att förebygga problem som beror på penningspel. I arbetet behövs omfattande samarbete såväl mellan myndigheter och lagliga spelsammanslutningar som mellan myndigheter och frivilligorganisationer.

Inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde har det centrala ansvaret att både följa upp och utveckla förebyggandet och vården av spelproblem getts till Institutet för hälsa och välfärd.

- Den nyligen öppnade Spelkliniken i Helsingfors är ett bra exempel på hur vården av personer med spelproblem har utvecklats. Spelkliniken erbjuder och utvecklar tjänster med låg tröskel för problemspelare och deras anhöriga. Spelkliniken är också ett utmärkt exempel på samarbetet mellan social- och hälsovårdsministeriet, Institutet för hälsa och välfärd, organisationer och lagliga spelsammanslutningar, sade minister Risikko.

Avkastning av penningspel till det gemensamma bästa

- En slags extra vinstklass i monopolsystemets spel är att de spelade pengarna går tillbaka till samhället och det gemensamma bästa, sade kultur- och idrottsminister Stefan Wallin.

T.ex. Veikkaus avkastning används i sin helhet för att stödja konst, idrott, vetenskap och ungdomsarbete. Undervisnings- och kulturministeriet delar via budgeten ut medel från Veikkaus avkastning enligt den av riksdagen stiftade lagen om fördelningen av tipsvinstmedel: 38,5 procent av avkastningen går till konst, 25 procent till idrott, 17,5 procent till vetenskap och 9 procent till ungdomsarbete. Om användningen av återstående 10 procent beslutas separat.

Förmånstagare inom konsten är t.ex. utövare av olika konstarter, museer, teatrar, opera och musikevenemang. Med tipsvinstmedel för idrotten stöder man bl.a. byggande av idrottsplatser, idrottsorganisationer, idrottsforskning och barns och ungas idrott. Den viktigaste förmånstagaren inom vetenskapen är Finlands Akademi, som årligen finansierar hundratals forskningsprojekt. Merparten av stödet för ungdomsarbete riktas till frivilligorganisationer och fritidsverksamhet för unga.

- I fjol fick ca 2800 organisationer, förbund, inrättningar och enskilda utövare tipsvinstmedel. Den "pott" som delades ut till dem var i genomsnitt 9miljoner euro i veckan, dvs. över 460 miljoner euro, sade Wallin.

- Den samhälleliga betydelsen av ungdomsarbete som främjar kultur, idrott och stärkt samhörighet har ökat under de senaste åren. Denna fina trend får inte brytas.

Enligt Wallin är det ytterst viktigt att fortsätta använda tipsvinstmedlen på ett ansvarsfullt sätt även nästa valperiod, så att avkastningen från penningspelbolaget oavkortat går till exakt det ändamål som den är avsedd för.

År 2011 uppskattas tipsvinstmedlen uppgå till ca 486 miljoner euro. I nästa års budgetförslag täcker tipsvinstmedlen 99,6procent av idrotten, 79,1procent av ungdomsarbetet och 50,5procent av konsten.

Avkastningen av totospel går till främjande av hästuppfödning och hästsport

Penningspelstillstånd för anordnande av totospel har beviljats till Fintoto Ab. Avkastningen av totospel används enligt lotterilagen för främjande av hästuppfödning och hästsport. Totalomsättningen för totospel år 2009 var ca 203 miljoner euro, av vilket avkastningen var ca 8,3 miljoner euro.

I Finland ordnas travtävlingar nästan varje dag på året. Vid alla Tototrav finns en officiell övervakare som övervakar spelen. Den officiella övervakaren förordnas av Polisstyrelsen och utför uppgiften under tjänsteansvar. Övervakarens uppgift är att se till att de fastställda spelreglerna följs och att inga oegentligheter sker.

Ändringsförslagen från den andra fasen av lotterilagen till riksdagen på hösten

Det finländska penningspelssystemet utvecklas märkbart genom att lotterilagen revideras i två faser. Avsikten är att överlämna ändringsförslagen från den andra fasen av revideringen av lotterilagen till riksdagen denna höst. I den andra fasen är avsikten att övergå från det eventuella koncessionssystemet för de etablerade aktörerna till ett system med lagstadgade ensamrätter.

I praktiken innebär detta att Veikkaus Ab, Penningautomatföreningen och Fintoto Ab blir nämnda i lagen. Samtidigt ska myndigheternas styrning av dessa penningspelssammanslutningar stärkas.

Närmare information om revideringen av lotterilagen: www.intermin.fi/svenska/revidering_lotterilagenLänk till en annan webbplats

Närmare information: statssekreterare Antti Pelttari, inrikesministeriet, 050357 7194 (lotterilagen), lagstiftningsdirektör Kimmo Hakonen, inrikesministeriet, 071878 8280 (lotterilagen, övervakning av åldersgränsen, övervakning av marknadsföringen och ingripande i olaglig spelverksamhet), konsultativa tjänstemannen Kari Haavisto,social- och hälsovårdsministeriet, 040 746 5955 (förebyggande och vård av spelproblem), lantbruksöverinspektör Tauno Junttila, jord- och skogsbruksministeriet,09 1605 4239, 0400 858 239

Anne Holmlund
befolkningsgrupper forskning jämställdhet lagstiftning standarder vetenskap

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
registratorskontoret.im@gov.fi 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
        • Uppföljning av åtgärderna
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • Strategiska mål för ordnandet av räddningsväsendet
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Frivillig återresa och återvändande
        • Avtal om återsändande
        • Vem kan återsändas och hur?
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
    • Work Help Finland
      • Tillgänglighetsutlåtande
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
      • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten 2021
      • Sammanfattning på lättläst språk
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • Prioriteringar för EU-frågor och internationella frågor
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
      • Blankett för inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
      • Begäran om material
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet