Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
  • Work Help Finland
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Inrikesminister Päivi Räsänen: Nödcentralskretsarna och de nya nödcentralernas placeringsorter ändras inte

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 3.11.2011 14.16
Typ:Pressmeddelande -

Inrikesminister Päivi Räsänen har idag den 3 november meddelat att riktlinjen är att nödcentralskretsarna och de nya nödcentralernas placeringsorter inte ändras. Regeringspartiernas ordföranden kom överens om denna riktlinje under sina diskussioner om nödcentralsreformen.

I regeringsprogrammet konstateras det att det bör undersökas hur nödcentralsreformen fungerar med tanke på säkerheten och den regionala jämlikheten samt ur personalens synvinkel. Minister Räsänen har undersökt reformen genom att gå igenom de grunder utifrån vilka den förra regeringen fattade beslut om antalet nödcentralskretsar. Hon har också undersökt nödcentralernas placeringsorter genom att gå igenom grunderna för besluten om placeringsorterna.

- Slutresultatet är att nödcentralsreformen redan har gått så långt att det inte är möjligt att upphäva den eller ändra den utan betydande utgifter. Utöver Nödcentralsverket berör reformen ett omfattande myndighetsnätverk, inbegripet moderniseringen av myndighetsradionätet tillsammans med räddnings-, polis- samt social- och hälsovårdsmyndigheterna samt Gränsbevakningsväsendet. Också det alternativet att man skulle fortsätta enligt den gamla modellen är helt uteslutet. Att upprätthålla nuvarande system skulle öka kostnaderna med flera miljoner euro.

- Dessutom är nödcentralernas nya informationssystem planerat och beställt till sex nödcentraler. Att ändra antalet centraler mitt i reformen skulle också kunna äventyra produktionen av nödcentralstjänster, säger Räsänen.

Målet med nödcentralsreformen är att trygga jämlika och högklassiga tjänster för befolkningen och de myndigheter som använder nödcentralstjänster i hela landet, fördela personalens arbetsbelastning jämnare och därmed förbättra orken i arbetet samt förbättra nödcentralernas funktionssäkerhet och kristolerans genom att sammankoppla dem i nätverk och förenhetliga verksamhetsmodellerna. Reformen innebär också att servicenivån förbättras på båda nationalspråken och att Nödcentralsverkets verksamhet anpassas till den givna budgeten.

Kouvolas nödcentralverksamhet läggs ned i slutet av 2012

I anslutning till nödcentralsreformen beslöt man i mars 2010 att nödcentralstjänsterna i Östra och Sydöstra Finland koncentreras till Kuopio i slutet av 2012. Nödcentralerna i S:t Michel och Joensuu läggs ned. Enligt ett tidigare beslut skulle den nödcentral som placeras i Kuopio ansvara för nödcentralsverksamheten i området och en central som sköter Nödcentralsverkets specialuppgifter förbli i Kouvola.

- Efter grundliga utredningar har Nödcentralsverket inte hittat några specialuppgifter som rör nödcentralsverksamheten för centralen i Kouvola, konstaterar minister Räsänen.

Eftersom det tidigare beslutet måste ändras har man enligt Räsänen kommit överens om att placera den allmänna rådgivningstjänst som beretts under ledning av finansministeriet i Kouvola samtidigt som Kouvola nödcentrals verksamhet läggs ned. På så sätt får personalen möjlighet att också söka sig till nya uppgifter inom staten.

Enligt Räsänen förutsätter god arbetsgivarpolitik att beslut som rör personalen fattas i god tid. I S:t Michel och Joensuu nödcentralsverk har man redan inlett åtgärder för omplacering av de anställda.

- Det är bra att Kouvolas öde nu är avgjort, så att personalen i Kouvola får samma möjligheter att söka sig till nya uppgifter som de andra nödcentralsanställda i regionen, säger Räsänen.

- Personalen i Kouvola nödcentral är mycket kompetent och yrkeskunnig. Deras arbetsinsats behövs även i framtiden antingen i Kuopio eller i andra nödcentraler. Jag hoppas att så många som möjligt fortsätter att arbeta vid Nödcentralsverket, säger Räsänen.

Regelbundna rapporter om nödcentralsreformen

Enligt regeringsprogrammet kommer man att regelbundet följa hur nödcentralsreformen går framåt. Under inrikesministeriets ledning kommer man att tillsätta en uppföljningsgrupp som blir klar med sitt bedömningsarbete under 2013. I bedömningen fokuserar man i första hand på kvaliteten av och sakkunskapen och funktionssäkerheten inom nödcentralsverksamheten.Statsrådet beslutade den 21 januari 2010 att Finland delas in i sex nödcentralskretsar. Den nya kretsindelningen utarbetades för att infria befolkningens och myndigheternas förväntningar på servicenivån. Den 9 mars 2010 beslöt inrikesministeriet om placeringsorterna för nödcentralerna i de nya krestarna.

Enligt inrikesministeriets riktlinjer bygger man inga nya lokaler i samband med nödcentralsreformen, utan nödcentralerna placeras i de nödcentralslokaler som redan används och som bäst lämpar sig för de nya, större nödcentralerna. En utgångspunkt har varit att ändringarna i lokalerna inte får orsaka betydande utgifter.Nödcentralsverket har fört nödcentralsreformen framåt enligt ministeriets riktlinjer. Helsingfors nödcentrals funktioner har redan överförts till Kervo till samma lokaler som Östra och Mellersta Nylands nödcentral. Nödcentralstjänsterna i Norra Finland och Lappland sköts från ett ställe i Uleåborg från och med den 8 november 2011.Nödcentralsverkets vision är att det senast 2015 finns ett enhetligt, nätverksbaserat och pålitligt nationellt Nödcentralsverk i Finland, och att verket som den första länken utan dröjsmål och professionellt svarar på hjälpbehov.Närmare information om nödcentralsreformen finns på adressen www.intermin.fi/svenska/nodcentralsverksamhetLänk till en annan webbplats.

Närmare information: specialmedarbetare Niklas Andersson, 050559 7156

Päivi Räsänen
förvaltning ledarskap personal regionalförvaltning regionalpolitik

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
registratorskontoret.im@gov.fi 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
        • Uppföljning av åtgärderna
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • Strategiska mål för ordnandet av räddningsväsendet
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Frivillig återresa och återvändande
        • Avtal om återsändande
        • Vem kan återsändas och hur?
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
    • Work Help Finland
      • Tillgänglighetsutlåtande
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
      • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten 2021
      • Sammanfattning på lättläst språk
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • Prioriteringar för EU-frågor och internationella frågor
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
      • Blankett för inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
      • Begäran om material
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet