Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
  • Work Help Finland
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Juho Saari utredde sätt att minska ojämlikhet och otrygghet efter coronaepidemin

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 3.6.2021 13.00
Typ:Pressmeddelande
kuvituskuva.

–För att Finlands inre säkerhet ska kunna stärkas på 2020-talet behövs fungerande tjänster inom den inre säkerheten, tjänster med låg tröskel för utsatta finländare och ett bättre samordnat samarbete mellan inrikesförvaltningen och andra sektorer, sammanfattar professor Juho Saari.

Inrikesministeriet tillsatte i fjol dekanus för fakulteten för samhällsvetenskaper vid Tammerfors universitet, professor Juho Saari till utredare med uppgift att ta fram förslag till politikåtgärder för att förebygga den ojämlikhet och osäkerhet i samhället som coronaepidemin eventuellt ökat. 

Professor Saari presenterade sin utredning på inrikesministeriets webbinarium om inre säkerhet den 3 juni.

Utredningen har gjorts under 2020 parallellt med beredningen av statsrådets redogörelse för den inre säkerheten. Saaris utredning gav information om de marginaliserade gruppernas ställning till stöd för beredningen av redogörelsen. I utredningen bedöms dessutom hur man med tanke på den inre säkerheten kan förbereda sig inför tiden efter coronakrisen.

Enligt Saari har Finland klarat sig betydligt bättre under coronakrisen än många samhällen. Förtroendet för det allmännas funktionsförmåga har i huvudsak bibehållits, även om epidemin också i Finland har påverkat olika befolkningsgrupper på mycket olika sätt.  Också inom inrikesministeriets förvaltningsområde var beredskapen för en situation som den med corona på en god nivå och funktionsförmågan bibehölls.

Enligt Saari visar utsikterna för de kommande åren att skuldsättningen i statsfinanserna och den sjunkande sysselsättningsgraden leder till en kamp om resurserna mellan intressegrupper och kan minska stabiliteten i samhället.  Under de kommande åren kommer detta att försvaga möjligheterna att utveckla tjänster och inkomstöverföringar för utsatta grupper. När ekonomin återhämtar sig efter coronapandemin riktar sig efterfrågan på arbetskraft framför allt till yrken med högre utbildningsnivå.

–En central fråga med tanke på framtiden för den inre säkerheten är hur väl de mest utsatta människorna hänger med i samhällets utveckling, bedömer Saari.

Den nuvarande lägesbilden fokuserar för mycket på befolkningsmajoritetens situation

Utredaren Saari ger sammanlagt åtta rekommendationer till inrikesförvaltningen och statsrådet.
Inrikesministeriet har satsat avsevärda resurser och mycket kompetens på att bygga upp en lägesbild av den inre säkerheten. Enligt Saari är de tillgängliga informationsresurserna av god kvalitet på befolkningsnivå. Inrikesförvaltningens förmåga att behandla information bör dock stärkas ytterligare. Ett centralt tema är förmågan att behandla information om närmiljön och statistik. Säkerheten byggs upp i regionerna och befolkningsgrupperna.

Enligt Saari fokuserar lägesbilden av den inre säkerheten för mycket på säkerheten hos den stora befolkningsmajoriteten och myndigheternas perspektiv. Det finns ingen tydlig vision av situationen för de mest utsatta grupperna.

Bedömningen av verksamhetens genomslagskraft måste förbättras

Saari anser att det allmännas förmåga att koppla samman teknik och institutioner inte är på bästa möjliga nivå. Bevis på effekterna av åtgärderna samlas inte heller in på ett tillräckligt systematiskt sätt. Inrikesministeriets förvaltningsområde bör därför bedöma effekterna av de åtgärder som ingår i de nuvarande tidsbundna projekten.

Säkerhetsmyndigheterna kan ensamma främja säkerheten endast i begränsad utsträckning.  Den inre säkerheten påverkas på ett förvaltningsövergripande sätt inom många ansvarsområden. Därför är det särskilt viktigt att stärka de nuvarande verksamhetsmodellerna i anslutning till olika aktörers gränsytor så att modellerna blir effektivare och genomföra behövliga strukturella reformer. Man måste undvika enstaka nya projekt som är av ringa betydelse i förhållande till resurserna. 

Utredaren Saari rekommenderar också att man genom att kartlägga finansieringsalternativ aktivt förbereder sig på att Social- och hälsoorganisationernas understödscentrals (STEA) finansiering minskar. Inom inrikesministeriets förvaltningsområde finns flera funktioner som får största delen av sin finansiering av STEA. Den viktigaste av dessa är den frivilliga räddningstjänsten.

Saari betonar att det också med tanke på den inre säkerheten är motiverat och verkningsfullt att trygga socialtjänsterna med låg tröskel. Ansvarsfördelningen mellan olika aktörer samt den fortsatta finansieringen bör säkerställas. Platser med låg tröskel når en betydande del av de mest utsatta befolkningsgrupperna, såsom klienter inom psykiatrisk rehabilitering, personer med missbruksproblem och andra grupper som behöver få struktur och innehåll i sin vardag.

Ett sektorsövergripande politikpaket för att bekämpa ojämlikhet

Till de politiska beslutsfattarna säger Saari att den offentliga sektorn behöver ett sektorsövergripande paket som innehåller strukturella åtgärder som internt stöder varandra. Paketet behövs för att minska ojämlikheten och stärka den inre säkerheten på 2020-talet. Av tradition är politikpaketen snarare samlingar av olika ministeriers åtgärder än konsekventa helheter. Nu finns det en stark efterfrågan på verkningsfulla åtgärder för att spara resurser, som blir allt knappare, bedömer Saari.

För att den förvaltningsövergripande utvecklingen ska lyckas krävs enligt Saari en intern samordningsmekanism inom statsrådet. Mekanismen bör vara oberoende av förvaltningsområdena. I annat fall är risken att kampen om resurserna mellan förvaltningsområden leder till att gränserna mellan förvaltningsområdena blir ännu skarpare.

Ytterligare information:
Harri Martikainen, utvecklingsdirektör, tfn 0295 488 512, inrikesministeriet 
Juho Saari, professor, dekanus för fakulteten för samhällsvetenskaper, tfn 040 828 1027, Tammerfors universitet

Juho Saaris utredning 30.11.2020 (på finska)Länk till en annan webbplats
coronavirus inre säkerhet ojämlikhet otrygghet redogörelser säkerhet och trygghet säkerhet och trygghet

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
registratorskontoret.im@gov.fi 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
        • Uppföljning av åtgärderna
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • Strategiska mål för ordnandet av räddningsväsendet
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Frivillig återresa och återvändande
        • Avtal om återsändande
        • Vem kan återsändas och hur?
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
    • Work Help Finland
      • Tillgänglighetsutlåtande
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
      • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten 2021
      • Sammanfattning på lättläst språk
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • Prioriteringar för EU-frågor och internationella frågor
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
      • Blankett för inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
      • Begäran om material
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet