Frågor och svar om reformen av utbildningen inom räddningsväsendet och nödcentralsverksamheten
-
Eventuella behov av att revidera lagstiftningen bereds i ett separat lagstiftningsprojekt som ska tillsättas vid behov.
-
Arbetsgruppen lade i sin slutrapport fram två alternativa sätt att utveckla yrkesutbildningen inom räddningsväsendet.
Alternativen var utbildning på yrkeshögskolenivå och utbildning på specialyrkesexamensnivå.
-
Praktiska färdigheter och kunskaper är viktiga också i framtiden oberoende av vilket examenssystem eller vilken utbildningsnivå räddningsväsendet och nödcentralsverksamheten kommer att ha.
-
Den tvåspråkiga utbildningens behov granskades som en del av projektet.
-
Frågan behandlades inte i samband med projektet för utbildningsreformen.
-
Ja. Social- och hälsovårdsministeriet har varit starkt representerat i arbetsgruppen och deltar i beredningen av utbildningsreformen med tanke på prehospital akutsjukvård.
-
Ja, sådana personer deltar i arbetsgruppen, sekretariatet, nätverken och hörandet av sakkunniga. Sammansättningen av den arbetsgrupp som bereder utbildningsreformen presenteras på projektsidan.
-
Ja. I reformen granskas hur vi kan locka allt fler kvinnor och representanter för minoriteter att söka sig till branschen.