Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen

Förbättrad servicenivå efter regionalisering av räddningsväsendet

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 11.9.2012 8.55
Typ:Pressmeddelande -

Räddningsväsendets uppgifter överfördes i början av 2004 från enskilda kommuner till regionala räddningsverk som upprätthålls av kommunerna. Effekterna av omorganiseringen har undersökts noggrant. Enligt en undersökning som publicerades i dag bidrog regionaliseringen till att räddningsväsendets servicenivå höjdes. Undersökningen visar att räddningsväsendets servicenivå väsentligt förbättrats när det gäller förebyggande av olyckor. Inom vissa räddningsområden har räddningsväsendets aktionsberedskap blivit klart bättre, trots att det på riksomfattande nivå inte inträffat betydande ändringar i den genomsnittliga aktionsberedskapstiden. Från 2001 till 2010 har den genomsnittliga aktionsberedskapstiden enligt styrkan 1+3 tydligt förbättrats inom alla räddningsområden som omfattades av undersökningen. Förkortandet av aktionsberedskapstiden har lyckats i synnerhet i Mellersta Finland. När det gäller befolkningsskyddet har servicenivån sjunkit en aning. Servicenivån granskades utifrån tre mätare: förebyggande av olyckor, aktionsberedskap och befolkningsskydd. I undersökningen har man använt räddningsväsendets databas över resurser och olyckor (Pronto) som statistikkälla. Ingen betydlig ökning i räddningsväsendets kostnaderRegionaliseringen har inte lett till att räddningsväsendets kostnader och kommunernas betalningsandelar skulle ha ökat kraftigare än de andra uppgiftsområdena inom kommunerna. Vissa skillnader kan skönjas i kostnadsnivån mellan räddningsområdena. Även förändringarna i de kommunvisa utgifterna har i vissa fall varit betydande. Antalet kommuner med kostnadsökningar och kommuner med kostnadsminskningar har varit lika stort. Målet med reformen har inte varit att sänka kostnadsnivån. Skillnader i räddningsdirektörernas, de kommunala beslutsfattarnas och samarbetsmyndigheternas erfarenheter om regionaliseringen Räddningsdirektörerna anser att räddningsväsendets servicenivå förbättrats i och med regionaliseringen, eftersom verksamhetens utveckling nu grundar sig på en övergripande riskkartläggning av räddningsområdet samt på utnyttjandet av resultaten som fås ur den. Räddningsdirektörerna granskar räddningsväsendet, uppgifterna och servicenivån som en helhet utan administrativa kommungränser. Enligt de kommunala beslutsfattarna som intervjuats för undersökningen har räddningsväsendets servicenivå sjunkit under 2007-2010. Direktörerna och de förtroendevalda i urbana kommuner förhöll sig mest positivt till utvecklingen av räddningsväsendets servicenivå och kostnadsnivån. Däremot ökade kritiken i tätorts- och i landsbygdskommunerna. Företrädarna för landsbygdskommunerna var mest kritiska till servicenivån och ökningen av betalningsandelarna. Den statistiska granskningen stöder inte denna uppfattning. I undersökningen föreslås att dialogen mellan räddningsverken och de kommunala företrädarna förbättras. För närvarande finns det stora skillnader mellan centralförvaltningens kommuncentrerade inriktning och räddningsverkens regionala synpunkter, som kan orsaka olägenheter för samarbetet mellan avtalskommunerna och räddningsverken. Parterna borde förstå varandras synpunkter och eftersträva välmotiverade lösningar som tillfredsställer båda parterna. Enligt samarbetsmyndigheternas bedömning håller samarbetet med räddningsväsendet fortfarande mycket god nivå.Lyckad regionalisering i sin helhet Som en helhet har räddningsväsendets omorganisering varit en ändamålsenlig och lyckad reform, med beaktande av den allmänna utvecklingen i samhället. Det främsta syftet med regionaliseringen har varit att åstadkomma en effektivare användning av de befintliga resurserna (brandstationerna, materielen och räddningsenheterna). Man har åtminstone delvis uppnått detta mål i synnerhet i stora och folkrika räddningsområden. Effektiviseringen av resursanvändningen och omplaceringarna som den förutsätter är ändamålsenliga och välfungerande inom rätt så stora områdeshelheter (befolkningsunderlag och yta). Inom ett kommunalt drivet räddningsväsende skulle en effektivisering av resursanvändningen inte ha varit möjlig i samma omfattning - med andra ord utan regionaliseringen. Konsekvenserna av räddningsväsendets omorganisering har uppföljts aktivt. En uppföljningsstudie gjordes i tre faser. Först utredde man situationen innan reformen, sedan undersökte man erfarenheterna av de första åren efter reformen. Undersökningen "Alueellinen pelastustoimi seitsemän toimintavuoden jälkeen" (ung. "Det regionala räddningsväsendet efter sju verksamhetsår") som publicerades i dag utgör den sista fasen i uppföljningsstudien. I undersökningen granskades ändringarna som inträffat under 2007-2010, samt erfarenheterna av dessa ändringar. Undersökningen utgår från statistiska data, enkät- och intervjuuppgifter som insamlats i kommunerna inom fem räddningsområden (Kajanaland, Mellersta Finland, Västra Nyland, Birkaland och Päijänne-Tavastland). Undersökningen genomfördes av förvaltningsdoktor, universitetsforskare Olavi Kallio från Tammerfors universitet och förvaltningsdoktor, rektor Reijo Tolppi. Undersökningen har finansierats av Brandskyddsfonden. Undersökningen finns på http://shop.kunnat.net/product_details.php?p=2780Närmare information: universitetsforskare Olavi Kallio, Tammerfors universitet, 050 318 5979, rektor Reijo Tolppi, Kemi-Torneå yrkeshögskola, 010 383 5210, biträdande avdelningschef Esko Koskinen, inrikesministeriet, 071 878 8402

förvaltning ledarskap miljö naturen områdesanvändning personal politik publikationer regionalförvaltning regionalpolitik

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2026
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Räddningsväsendets arbetarskyddsprojekt
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet