Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Budgetförslag 2014: Den lokala polisen omorganiseras, nödcentralsreformen fortsätter

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 8.8.2013 13.28
Typ:Pressmeddelande

Inrikesministeriet är ett ministerium för inre säkerhet och migration. Polisväsendet, räddningsväsendet och Gränsbevakningsväsendet, som hör till ministeriets ansvarsområde, deltar inom sina områden i upprätthållandet av den inre säkerheten som är av stor vikt för den nationella konkurrenskraften. När det gäller den inre säkerheten är målet att Finland är Europas tryggaste land.

Migrationen hör också till inrikesministeriets ansvarsområde. I fråga om migrationen är målet att sörja för att de grundläggande och mänskliga rättigheterna tillgodoses i migrationspolitiken, förvaltningen är välfungerande och rättssäker och att principerna för god förvaltning iakttas.

De nya polisienheterna inleder sin verksamhet 1.1.2014

Vid årsskiftet minskas antalet polisinrättningar från 24 till 11, rörliga polisen sammanslås med den lokala polisen och polisens ansvarsområden vid regionförvaltningsverken slopas. I och med omstruktureringen av polisförvaltningen reformeras också Polisyrkeshögskolan och de examina som avläggs där och dessutom lättas Polisstyrelsens strukturer upp. Sammantaget minskas förvaltnings-, lednings- och stödfunktionerna.

Polisens operativa resultat behålls på minst samma nivå som i år. Det säkerställs att antalet polismän som arbetar i operativa uppgifter, i synnerhet fält- och brottsbekämpningsuppgifter, är tillräckligt. Projekten för att utveckla den automatiska trafikövervakningen fortgår.

Polisen bekämpar ekonomisk brottslighet och grå ekonomi genom att främja genomförandet av det sjätte programmet för bekämpning av ekonomisk brottslighet och genom att intensifiera bekämpningen av ekonomisk brottslighet och spårning av vinning av brott. Också genomförandet av de åtgärder som läggs fram i strategin för bekämpning av terrorism och åtgärderna för att förebygga våldsam extremism fortsätter.

Polisen ökar e-tjänsterna. Tillståndsförvaltningens tjänster tillhandahålls i regel efter tidsbeställning.

Nödcentralsreformen fortsätter, räddningsväsendet satsar på förebyggande av olyckor

Nödcentralsreformen fortsätter. Alla nya nödcentraler inleder sin verksamhet före utgången av 2014. Verksamheten vid nödcentralerna och de myndigheter som utnyttjar nödcentralstjänster förenhetligas i hela landet i fråga om larmtjänsterna. Nödcentralsverksamheten och datasystemen omarbetas före utgången av 2015 så att nödcentralerna kan bilda nätverk för att stödja varandra vid arbetstoppar och störningar.

Räddningsväsendet har som mål att beredskap för olika slags olyckor och för verksamhet under undantagsförhållanden ligger på en god nivå. Man försöker förebygga olyckor och följderna av dem genom att förbättra människornas och sammanslutningars egen beredskap, öka befolkningens medvetenhet och kunskap om säkerhet samt genomföra de åtgärder som anges i räddningsverkens övervakningsplaner.

Ansvaret för skötseln av olika uppgifter inom räddningsväsendet delas av staten och de kommunala räddningsverken. Ur statsbudgeten finansieras Räddningsinstitutets verksamhet samt det riksomfattande utvecklingsarbete inom räddningsväsendet som leds av inrikesministeriet. Kommunerna svarar för finansieringen av räddningsverken.

Gränsbevakningsväsendet behöver mer resurser med tanke på den ökande gränstrafiken

Den ökande gränstrafiken vid sydostgränsen och i huvudstadsregionen ökar Gränsbevakningsväsendets uppgiftsbörda. Ytterligare resurser behövs för att modernisera, stärka och utrusta gränsövergångsställena vid östgränsen. Samtidigt bereder sig Finland på visumfrihet mellan EU och Ryssland.

Att hålla Östersjön säker är viktigt för Finland. Den växande fartygstrafiken ökar risken för olyckor till havs som kan ha sektorsövergripande konsekvenser. Gränsbevakningsväsendets fortgående ledningsberedskap, heltäckande övervakningssystem och förnyade fartygs- och luftfarkostflotta ger större beredskap att förebygga och hantera olyckor. Man arbetar för att främja Östersjöländernas gemensamma ansvar för riskhantering.

Migrationsförvaltningens resultat förbättras - tilläggsfinansiering behövs för att öka kapaciteten för tagande i förvar

Strategin Migrationens framtid 2020, som statsrådet fastställde i juni 2013, styr genomförandet av migrationspolitiken. Migrationsförvaltningens resultat förbättras. Samarbetet mellan Migrationsverket, polisen och Gränsbevakningsväsendet i fråga om utlänningars inresa och vistelse i landet utvecklas.

Inrikesministeriet föreslår att antalet förvarslokaler för utlänningar som ska avlägsnas ur landet ska ökas märkbart. Enligt förslaget ska förläggningen i Krämertsskog i Helsingfors i sin helhet ändras till en förvarsenhet. Avsikten är att den ska omfatta 70 platser. Enligt förslaget ska Krämertsskog i fortsättningen koncentrera sig på inkvartering av personer som väntar på att omedelbart avlägnas ur landet. Det föreslås att en ny förvarsenhet med 30 platser ska byggas i samband med förläggningen i Joutseno, där man eventuellt kan ha en separat avdelning för familjer och utsatta personer.

Regeringsprogrammet förutsätter att verkställigheten av beslut om avlägsnande ur landet påskyndas. Det är svårt att uppnå regeringsprogrammets mål, om inte kapaciteten för tagande i förvar ökas. Finansieringsbehovet för år 2014 är sammanlagt 4 miljoner euro.

Målet är att nästa år förkorta behandlingstiderna för asylansökningar och förbättra kostnadseffektiviteten i mottagningsverksamheten. Flyktingkvoten för 2014 är 750 personer.

Man fortsätter förberedelserna för uppgörandet av samarbetsprotokoll om återvändande med utreseländerna, och samtidigt etablerar man en verksamhetsmodell för frivilligt återvändande. Antalet asylsökande beräknas vara ca 3 000 år 2014. Av dem beräknas ca 150 vara minderåriga utan vårdnadshavare.

Den nationella beredskapen för civil krishantering förstärks

Inrikesministeriet ansvarar för Finlands beredskap att delta i internationell civil krishanteringsverksamhet. Den nationella beredskapen för civil krishantering förstärks ytterligare för att motsvara Finlands nivå för deltagande genom att den nationella beredskapen för civil krishantering samordnas på statsrådsnivå och helhetsbetoningen inom den civila krishanteringen effektiviseras bl.a. genom att intensifiera samarbetet när det gäller användningen av militära och civila resurser.

Budgetpropositionen för inrikesministeriets förvaltningsområde för 2014 finns att läsa på adressen:
http://www.intermin.fi/sv/ministeriet/planering_av_verksamheten_och_ekonomin

Ytterligare information: statssekreterare Marjo Anttoora, 071 878 8202, kanslichef Päivi Nerg, 071 878 8203, ekonomidirektör Jukka Aalto, 071 878 8510, specialmedarbetare Niklas Andersson, 071 878 8213
 

civilkrishantering gränssäkerhet gränsövervakning invandring nödcentraler polisväsen räddningsverksamhet räddningsväsen

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2026
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Nationella projektet för arbetssäkerheten inom räddningsbranschen
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet