Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Polisbarometern: finländarnas förtroende för polisen är fortfarande starkt

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 15.7.2020 12.59
Typ:Pressmeddelande 81/2020
Polispatrullen i stan.

Merparten av finländarna har fortfarande förtroende för polisen. Hela 91 procent av dem som svarade på den färska enkäten Polisbarometern har rätt så stort eller mycket stort förtroende för polisen. Förtroendet har minskat något jämfört med den föregående mätningen (2018: 95 %). På basis av resultaten har polisen lyckats bra i sina viktigaste uppgifter, och polisarbetet uppskattas.

– Med tanke på det finländska samhället och rättssystemet är det viktigt att människorna litar på polisen och andra säkerhetsmyndigheter. Förtroendet är på hög nivå i vårt land, men vi måste varje dag arbeta för att upprätthålla det. Förtroendet måste vinnas vid varje möte mellan människor, säger inrikesminister Maria Ohisalo.

Polisen lyckas väl med sådana operativa uppgifter som medborgarna anser vara de viktigaste uppgifterna för polisen. Till dessa hör bland annat att svara på brådskande larm samt att reda ut och bekämpa våldsbrott. De som intervjuades för polisbarometerundersökningen anser också att polisen är rättvis och behandlar dem relativt väl. 

Även om allt färre blir offer för brott och trots att exempelvis dödligt våld och egendomsbrott har minskat under en längre tid har förtroendet för effekterna av polisens verksamhet minskat något under de senaste åren. 

– Under det senaste årtiondet har antalet poliser minskat med hundratals, men de politiska beslutsfattarna har nu börjat öka antalet poliser. Den här riktningen är rätt och nödvändig också med tanke på verksamhetens effekt. Polisen gör sitt yttersta för att se till att finländarnas vardag är säker, konstaterar polisöverdirektör Seppo Kolehmainen.

Förtroendet för polisen har hållit hög nivå redan länge

Finland är redan nu ett av världens ledande länder i många jämförelser som gäller säkerhet. Detta syns också i det faktum att medborgarnas förtroende för säkerhetsmyndigheterna över huvud taget är på en mycket hög nivå. Förutom på polisen litar man också i stor utsträckning på till exempel räddningsväsendets, Gränsbevakningsväsendets och nödcentralernas verksamhet. 

–  År efter år är förtroendet för polisen internationellt sett på en hög nivå i Finland, och det är jag mycket glad över. Samtidigt är förväntningarna på polisen dock mycket höga – ett lyckat arbete leder till höga målsättningar, konstaterar minister Ohisalo.

Möten med personer med olika kulturella bakgrund och ökad synlighet för polisen som utvecklingsobjekt

Enligt dem som svarade på enkäten behöver polisens inställning till personer från andra kulturer utvecklas. Cirka hälften (53 %) av de personer som intervjuades för undersökningen bedömde att polisen förhåller sig på samma sätt till både finländare och personer med någon annan kulturell bakgrund än finländare.

Cirka 39 procent av dem som svarade på årets enkät ansåg att det är ganska sannolikt eller mycket sannolikt att det finns korruption eller oetisk verksamhet inom polisen. Uppskattningarna av korruption inom polisen förändrades under 2012 och 2014 i en mer negativ riktning och har förblivit på en sämre nivå än tidigare.

Ett permanent utvecklingsobjekt är att trygga tillgången till polisens tjänster samt polisens synlighet på lika villkor för alla medborgare. Största delen av de intervjuade ansåg att polisen antingen helt eller huvudsakligen kan bära ansvaret för att garantera den allmänna ordningen och säkerheten. Cirka 15 procent tyckte att polisen kan bära ansvaret för den allmänna ordningen och säkerheten endast i ganska liten mån eller nästan inte alls. Svarsfördelningen är något mer polariserad jämfört med 2010-talets undersökningsresultat. Detta påverkas av den ojämna fördelningen av tillgången på tjänster i tätorterna och i glesbebyggda områden.

Medborgarna mest bekymrade över rattfylleri

De intervjuades oro över olika brottsfenomen har minskat genomgående under de senaste två åren. Oron över olika brottsfenomen, med undantag för it-brottsligheten, har minskat betydligt också under en längre tid – både på 2010-talet och under hela undersökningsperioden i undersökningsserien.

De brott som oroar medborgarna mest är rattfylleri, användning och försäljning av narkotika, misshandel, brott med skjutvapen, sexuella trakasserier och sexuellt våld samt hatbrott. 80 procent av respondenterna var väldigt mycket eller ganska mycket bekymrade över rattfylleri. Exempelvis terrorismen i Finland oroade 53 procent av respondenterna väldigt mycket eller ganska mycket.

Enkätdeltagarna fick också frågan om hur stort problem de anser brottsligheten i deras närmaste omgivning vara. Cirka 79 procent av respondenterna bedömde att brottslighetssituationen i deras närmaste omgivning inte är särskilt allvarlig eller att den nästan inte alls är allvarlig. 

Bakgrund

Undersökningen utfördes innan coronavirusepidemin bröt ut i Finland. Resultaten av den nyaste polisbarometerundersökningen avspeglar situationen i Finland vid tidpunkten för undersökningen, dvs. 4.2–3.3.2020. För undersökningen intervjuades sammanlagt 1 082 finländare från Fastlandsfinland i åldern 15–79. Polisyrkeshögskolan har ansvarat för analysen och rapporten av resultaten av polisbarometern.

Polisbarometern har klarlagt medborgarnas uppfattningar om polisverksamheten och läget i fråga om Finlands inre säkerhet redan i 20 år. Undersökningen genomförs med två års mellanrum.

Ytterligare information

Matti Vuorensyrjä, forskare, Polisyrkeshögskolan, tfn 0295 483 806, [email protected] (15.7)
 

Polisbarometern 2020
Inrikesministeriets pressmeddelande 9.7: Arbetsgrupp föreslår maximala aktionsberedskapstider för polisen
Maria Ohisalo
Polisyrkeshögskolan forskning forskningsverksamhet förtroende polisväsen publikationer yrkeshögskolor

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
        • Uppföljning av åtgärderna
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Räddningsväsendets arbetarskyddsprojekt
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet