Polisens tillståndsförvaltningsstrategi syftar till bättre kundservice
Arbetsgruppen som berett polisens tillståndsförvaltningsstrategi vid inrikesministeriet har färdigställt sin rapport. Man strävar efter att utveckla polisens tillståndsförvaltningsstrategi före utgången av 2020 till en effektiv sakkunnigorganisation som koncentrerar sig på sina kärnuppgifter utgående från kunderna och stöder upprätthållandet av allmän ordning och säkerhet genom tillståndsprövning och tillståndsövervakning. Rapporten överlämnades till inrikesminister Päivi Räsänen i dag den 4 maj.
Polisens tillståndsförvaltning ska koncentrera sig på sina kärnuppgifter, dvs. vapenförvaltning, rese- och identitetsdokument, den privata säkerhetsbranschen och offentliga tillställningar. När det gäller andra uppgifter inom tillståndsförvaltningen, t.ex. hittegods, fastställer strategin att man tillsammans med de samarbetande förvaltningsområdena och ämbetsverken utreder vilken myndighets befogenhet uppgifterna bäst lämpar sig för, eller om det ur statens bästa vore mest ekonomiskt och effektivt att privatisera uppgifterna.
Tillståndsförvaltningens service ska vara kundcentrerad, högklassig och rätt inriktad. I utvecklingen av tillståndsförvaltningens servicekanaler fästs särskild vikt vid underlättandet av elektronisk kommunikation. I fortsättningen ska inledandet av tillståndsansökningar och utbetalningen av tillstånd allt oftare ske elektroniskt. Ett centralt mål är att personlig kommunikation förutsätts endast då det med tanke på tillståndsprocessens säkerhet är nödvändigt. Även i dessa fall ska kunden i huvudsak sköta sina ärenden med tidsbeställning. Dessa utvecklingsåtgärder bidrar till att långa köer och väntetider vid tillståndsdisker förpassas till historien.
– Det är mycket önskvärt att servicen förbättras genom utveckling av möjligheter till elektronisk kommunikation och ibruktagande av nya webbaserade funktioner på riksomfattande nivå, konstaterar ministern.
Behoven av att utveckla tillståndsförvaltningens verksamhet ska utvärderas kontinuerligt och på ett övergripande sätt. Genom kontinuerlig uppföljning säkerställs dessutom att den avgiftsbelagda verksamheten är kostnadsmotsvarig och att den avgiftsfria verksamheten tryggas. Syftet är att med olika utvecklingsåtgärder minska antalet kundbesök i samband med polisens tillståndsförvaltning från 2,5 miljoner till 650 000 besök om året.
Antalet tillstånd som polisen beviljat 2011 var sammanlagt 1 185 394. Jämfört med föregående år ökade antalet med 7,4 %. Även de kommande åren förväntas tillståndsvolymen öka kraftigt i synnerhet på grund av att giltighetstiden för pass och körkort förkortas. Tillståndsvolymen beräknas öka med 1,5 miljoner tillstånd de närmaste åren och tillståndsövervakningen ökar i samma utsträckning. Antalet åtgärder som polisen vidtog 2011 för tillståndsövervakning av vapen och körrätt var 68 678.
Arbetsgruppens rapport (på finska): www.intermin.fi/julkaisu/072012
Närmare information: konsultativa tjänstemannen Johanna Kari, 071 878 8574