Förslag till utveckling av den interna laglighetsövervakningen av polisen på remiss
Inrikesministeriet har i dag sänt rapporten Den interna laglighetsövervakningen av polisen på remiss. Utlåtanden om rapporten begärs före slutet av februari 2014 om i synnerhet de åtgärdsrekommendationer som finns i rapporten och om huruvida det anses finnas ett behov av att även mer allmänt föreskriva om laglighetsövervakningen inom statsförvaltningen.
Den arbetsgrupp som hade i uppgift att bedöma den interna laglighetsövervakningen av polisen lämnade sina utvecklingsförslag till inrikesministeriet i september 2013. Enligt arbetsgruppen är det motiverat att den interna laglighetsövervakningen av polisen definieras på ett mer ingående sätt än för närvarande. Dessutom föreslås det att den interna laglighetsövervakningen ska regleras genom lag.
Arbetsgruppen lade fram 24 åtgärdsrekommendationer som gäller bl.a. följande helheter:
• Den interna laglighetsövervakningen och dess verksamhetsformer ska regleras genom lag.
• Om den interna laglighetsövervakningens befogenheter ska föreskrivas genom lag.
• Det är motiverat att klarlägga rättsskyddet för den person som är föremål för den interna laglighetsövervakningen.
• Organiseringen av den interna laglighetsövervakningen ska vara så oberoende som möjligt.
• Systemet för undersökning av polisbrott har en fast koppling till den interna laglighetsövervakningen, varför det ska säkerställas att den åklagare som är förundersökningsledare har tillgång till behövliga metoder och resurser.
• Den interna laglighetsövervakningens verksamhetslinjer ska förenhetligas.
• Behovet av att reglera laglighetsövervakningen bör bedömas även på en mer allmän nivå med tanke på alla tjänstemän.
Bakgrunden till att arbetsgruppen tillsattes var justitiekansler Jaakko Jonkkas beslut från 2010 i ett klagomålsärende som gäller narkotikapolisen.
Inrikesministeriet har 2011 utfärdat en anvisning om laglighetsövervakningen för hela förvaltningsområdet
Inrikesministeriet utfärdade 2011 en anvisning om laglighetsövervakningen (SMDnro/2011/700). Anvisningen tillämpas på laglighetsövervakningen av ministeriet och dess förvaltningsområde samt på de förfaranden som iakttas vid övervakningen inom hela myndighetsverksamheten.
Enligt anvisningen ska laglighetsövervakningen i första hand sträva efter att förebygga eventuella fel, men också i ett så tidigt skede som möjligt avslöja oriktig eller lagstridig verksamhet och föra sådana förfaranden till ändamålsenlig behandling.
Den interna laglighetsövervakningens centrala verksamhetsformer är övervakning av användningen av personregister, behandling av klagomål och övervakningskontroller. Syftet med dessa är att till stöd för beslutsfattandet tillhandahålla myndighetsledningen riktiga, möjligast aktuella och tillräckliga uppgifter om lagligheten i myndighetens verksamhet.
Alla ämbetsverk ansvarar för den egna laglighetsövervakningen och de åtgärder som vidtas utifrån observationer som görs i samband med övervakningen
Vid inrikesministeriet handhas ansvaret för laglighetsövervakningen av kanslichefen, ministeriets avdelningar och fristående enheter samt inrikesministeriets enhet för juridiska frågor. Ämbetsverken inom inrikesministeriets förvaltningsområde ansvarar för den egna laglighetsövervakningen enligt de föreskrifter eller anvisningar som särskilt meddelats om detta.
Ämbetsverkets ledning ansvarar för beslutsfattandet om de behövliga åtgärder som observationerna i samband med övervakningen ger anledning till, bl.a. utvecklande av verksamhetssätt, utbildning, tjänste- och straffrättsliga åtgärder eller andra förvaltningsåtgärder.
Enligt anvisningen ska den interna laglighetsövervakningen ordnas så att den laglighetsövervakning som genomförs av närcheferna vid behov kompletteras med en särskild kontrollåtgärd, som i förhållande till myndigheternas verksamhetsenheter fungerar så oberoende och opartiskt som möjligt under direkt uppsikt av myndighetens högsta ledning.
Det behövs ändamålsenliga och effektiva anvisningar om den interna laglighetsövervakningen. Anvisningarna ska omfatta övervakningskontroller och utförandet av dem inklusive en årsplan. Det bör också utfärdas anvisningar om tillsynen över myndighetsregister som innehåller personuppgifter.
Närcheferna har ett stort ansvar för laglighetsövervakningen
I närchefsarbetet genomförs laglighetsövervakningen i form av övervakning i anslutning till den dagliga verksamheten och genom kontrollåtgärder som kompletteras med rapportering. Rapporteringen möjliggör en utvärdering av verksamheten i efterhand. Närcheferna har de bästa förutsättningarna att upptäcka ogrundade, felaktiga eller lagstridiga verksamhetssätt och att ingripa i dem snabbt.
Närchefen ska följa sina underordnades arbete och omedelbart ingripa i observerade missförhållanden eller i åtgärder som strider mot lag, anvisningar eller god tjänstemannased samt underrätta sin chef om betydande fel eller brister som observerats.
Inrikesministeriet granskar årligen laglighetsövervakningsförfarandena vid de centrala ämbetsverken inom förvaltningsområdet - inte enskilda enheter
Inrikesministeriets enhet för juridiska frågor har som mål att varje år inspektera förfarandena för laglighetsövervakningen vid Nödcentralsverket, Polisstyrelsen, Migrationsverket och staben för Gränsbevakningsväsendet. Andra ämbetsverk under ministeriet inspekteras vid behov. Enheten för juridiska frågor utför inspektionen i samarbete med den avdelning vid ministeriet som styr ämbetsverket och ministeriets interna granskning. Förfaringssätten för laglighetsövervakningen beskrivs i inrikesministeriets anvisning om laglighetsövervakningen.
Granskningen av laglighetsövervakningen omfattar bl.a.
- en utredning av laglighetsövervakningens organisation och resurser
- en utredning av laglighetsövervakningen under föregående och innevarande resultatavtalsperiod och dess effekter utifrån ämbetsverkets egen rapportering
- en utredning av hur rekommendationerna i den föregående granskningen har genomförts och en utredning av andra omständigheter för vilka en redogörelse har begärts.
Vid granskningen ska ämbetsverket dessutom presentera de viktigaste granskningsobservationerna för innevarande period jämte dokumentering, liksom även centrala avgöranden i klagomål.
Inrikesministeriets enhet för juridiska frågor utarbetar en rapport över granskningen och begär ett utlåtande av det ämbetsverk som granskningen gäller. Rapporten sänds till inrikesministeriets ledning och ledningen för ämbetsverket i fråga samt till den avdelning vid ministeriet som ansvarar för styrningen. Rapporten behandlas vid resultatavtalsförhandlingarna mellan ministeriet och det centrala ämbetsverket.
Läs mer på webbsidorna
Rapporten Den interna laglighetsövervakningen av polisen, berättelserna för 2011 och 2012 om granskningen av Polisstyrelsens laglighetsövervakning, inrikesministeriets berättelse om laglighetsövervakningen 2011 och 2012, laglighetsövervakningsanvisningen för inrikesförvaltningen samt annan information om polisens interna övervakning och utvecklingen av den finns på adressen
http://www.intermin.fi/fi/kehittamishankkeet/poliisiin_kohdistuva_sisainen_valvonta
Ytterligare information:
Päivi Nerg, kanslichef, tfn 071 878 8203, Marko Viitanen, lagstiftningsdirektör, tfn 071 878 8280, Kauko Aaltomaa, överdirektör, tfn 071 878 8550